Huoli-ilmoitusten määrä hienoisessa nousussa

Rauman kaupungin nettisivuilta löytyvällä lomakkeella voi ilmoittaa huolensa ikäihmisestä.

Huoli-toimintamalli on ollut käytössä Rauman kaupungin vanhuspalveluissa vuoden 2018 lopusta.

Matalan kynnyksen toimintamallissa kuka tahansa raumalaisista voi tehdä ilmoituksen, mikäli lähipiirissä tai vaikka omassa naapurustossa on ikäihminen, jonka arjessa selviytyminen askarruttaa.

Huoli-ilmoituksen voi tehdä lomakkeella, joka löytyy Rauman kaupungin nettisivuilta osoitteesta rauma.huoli.fi.

Vanhuspalvelujen palveluvastaava Marja-Liisa Lakaniemi kertoo, että koronapandemiarajoitusten tultua voimaan huoli-ilmoituspalvelussa oli noin puolitoista viikkoa hieman rauhallisempaa.

– Nyt ilmoituksia on alkanut tulla enemmän. Kaksi viikkoa sitten yli 70-vuotiaille raumalaisille avattiin poikkeustilasta johtuen myös erillinen palvelupuhelin.

Lakaniemen mukaan joissain tapauksissa huoli-ilmoituksen on tehnyt vanhuksen lähipiiriin kuuluva, mutta joskus asialla on ollut esimerkiksi taloyhtiön isännöitsijä tai naapuri.

Huoli-ilmoituslomakkeiden lisäksi vanhuspalveluihin tulee puhelinsoittoja, joihin on vastaamassa 4–5 työntekijää.

– Ikäihmiset itse soittavat meille suoraan. Eniten heitä askarruttaa, mistä he voivat mitäkin palvelua saada.

Huoli-lomakkeelle kirjoitetaan tiedot henkilöstä ja huolenaihe. Ilmoittajan pitää myös jättää omat tietonsa siltä varalta, että häneltä voidaan tarvittaessa kysyä lisätietoja. Nimettömiä ilmoituksia ei käsitellä, eikä tietoja käytetä muuhun tarkoitukseen.Huoli-ilmoituksen tekemisestä on hyvä keskustella asianomaisen kanssa, ja sen vuoksi lomakkeessa kysytäänkin, onko henkilö itse tietoinen ilmoituksen tekemisestä.

Lakaniemi kertoo, että vanhuspalvelujen palveluohjaus- ja arviointiyksikön henkilökunta käy huoli-ilmoitukset järjestyksessä läpi.

– Samalla tarkastellaan, minkälaisia palveluja kyseisellä vanhuksella jo on. Ellei asiakkaalla ole niitä vielä, arviointiyksikkö käy hänen luonaan tekemässä kotihoidon palvelutarpeen arviokäynnin, mikäli asiakas siihen suostuu. Tarvittaessa olemme yhteydessä myös kotipalveluun.

On tärkeää muistaa, ettei huoli-ilmoitus eikä liioin puhelinsoitto vanhuspalveluihin ole oikea osoite, kun kyseessä on vanhuksen terveydentilaan liittyvä asia. Silloin kuuluu soittaa tervyspalveluihin.

Kiireellisissä tilanteissa soitetaan tietenkin hätänumeroon 112.

Huoli-toimintamallin ovat kehittäneet yhteistyössä Vanhustyön keskusliitto ja Mikkelin kaupunki.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut