Jari Hevonkosken Hummerin kuori hämää

Massiivisen ajoneuvon kasikone hönkii luontoon vain vesihöyryä.

Jari Hevonkoski esittelee Hummerinsa takakoppaa, jossa on kaksi 30 kilon säiliötä biokaasua. Kuvat: Juha Sinisalo

– Pitäisiköhän tässä olla kyljissä jokin vihreä ekomerkintä, Jari Hevonkoski miettii kaasutellessaan menopelillään pitkin Rauman katuja.

Lähes neljätuhatta kiloa painavaa V8-koneella ryyditettyä maastoautoa ei heti mieltäisi ilmastoystävälliseksi menopeliksi, mutta Hevonkosken Hummer H2 on poikkeustapaus.

Amerikkalaisuutta huokuva, Humvee-sotilasajoneuvosta ideoitu, maasturi hörppäisi tehdasasetuksilla menovettä maantiellä 20 litraa sadan kilometrin matkalla.

Hevonkosken kulkupeli on kuitenkin kokenut muodonmuutoksen.

Kuusilitrainen moottori hyrähtää kyllä käyntiin 95:lla, mutta jonkin matkan jälkeen takalaatikon kaksi 30 kilon säiliötä alkaa syöttää taloudellisempaa käyttövoimaa – biokaasua.

– Jos on lämmintä, niin auto vaihtaa kaasulle nopeasti, mutta kylmällä lämpöjen pitää nousta sinne 80 asteen tienoille.

Hevonkoski laskee, että sata kilometriä Hummerilla sujuu biokaasulla puoleen hintaan verrattuna bensiiniaikaan.

Isomoottorisiin ajoneuvoihin mieltynyt Hevonkoski oli itse asiassa alun perin etsimässä kulkupeliksi massiivista Dodge Ramia, kun hänen ystävänsä vinkkasi kaasu-Hummerista.

Hän kertoo, että ajossa eroa ei huomaa fossiilisilla kulkevaan veljeensä nähden juuri mistään.

Moottori murisee entiseen malliin, tehot tuntee istumalihaksissa ja kulutus on kevyempää niin luonnolle kuin lompakolle.

– Jos laskisi, että ajaisi bensiinillä, niin sataan kilometriin palaisi 31 euroa. Kaasulla pääsen 15 eurolla.

– Tämä on ihan ekoauto. Kaasulla kun ajaa, niin putken päästä tuleva hiilidioksidiarvo on pyöreä nolla. Se on pelkkää vesihöyryä.

Ihan pelkkää riemujuhlaa kuorma-autoksi rekisteröidyllä kaasuautolla ajo ei kuitenkaan ole.

Hevonkosken on pakko suunnitella matkansa reitit tarkkaan, sillä kaasuasemien verkko on Suomessa vielä hyvin harva.

Raumalta katsoen lähin tankkausasema on Porin Tiilimäessä. Seuraavaksi lähimmät ovat Turussa ja Forssassa.

– Kun ajan Helsinkiin, niin ajan aina Turun kautta ja tankkaan Ikean pihassa. Takaisin tullessa on koukattava Porin kautta, josta saan taas tankin täyteen.

Hevonkoski ei ole teettänyt muutostyötä autoon itse, vaan se oli tehty käytettynä ostettuun ajoneuvoon jo aiemmin.

Hän kuitenkin tietää, että muutostyö maksaisi noin parituhatta euroa, ja Traficom on luvannut tuhat euroa muutostukea vielä marraskuun loppuun saakka.

– Kyselin jo pihassani olevaan Thunderbirdiin, mitä kaasumuunnos maksaisi. Olen ollut todella tyytyväinen tähän.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Osion uusimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut