Kalleista kalliimpia, halvoista halvempia

Lukon toimitusjohtaja Timo Rajala visioi urheilubisnekseen rajumpaa hintaluokittelua.

Ottelutapahtuman kehittäminen on linjattu yhdeksi pääkohteista Lukon tuoreimmassa, vuosille 2014–2018 laaditussa strategiassa.

Lukko haluaa tehdä peleistään viihdyttävämpiä tapahtumia, jotta ihmiset päättäisivät useammin lähteä seuraamaan otteluja Äijänsuon lehtereille.

Viime kaudella Lukko oli yksi harvoista liigaseuroista, joka sai pidettyä katsojamääränsä budjetoidulla tasolla. Tänä syksynä Raumallakin keskiarvo on karannut tavoitteiden alle.

Yksi yleisökadon syistä on varmasti lippujen hinnoissa. Jääkiekon seuraaminen on kallis harrastus.

– Mun henkilökohtainen näkemykseni on, että hintaluokkajutut tulevat tähän urheilubisnekseen, Lukon toimitusjohtaja Timo Rajala paljastaa.

– Tulee olemaan lippuja, jotka maksavat huomattavasti nykyistä vähemmän, mutta myös sellaisia, jotka maksavat huomattavasti nykyistä enemmän. Ja tässä puhutaan muutamista vuosista.

Hän perustaa ajatuksensa ihmisten ostokäyttäytymiseen. Lukon peleissäkin halli täyttyy samalla kaavalla, vaikka eri katsomoiden lippujen hintojen suhde muuttuisi.

– Mun aikanani ei halvimpien katsomoiden hinnoittelua ole nostettu kertaakaan. Kalliimpiin lippuihin on tehty maltillisia korotuksia, Rajala huomauttaa.

– Siitä huolimatta meillä on edelleen tilanne, että ensin myydään A- ja D-katsomot, sitten vasta muut.

Järjestys todistaa, että ihmiset ovat kuitenkin valmiita maksamaan laadusta.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut