Kantelettaren runot kohtaavat nykymusiikin

Posellissa lauantaina konsertoivan Saarten tytärten musiikki pohjautuu Kantelettaren runoihin.

Sabrina ja Saarten tyttäret ei mahdu ihan perinteisen naiskuoron muottiin, sillä ryhmä säveltää musiikkia kollektiivisesti ja yhdistää Kantelettaren runoihin sävellettyihin kappaleisiinsa myös muita elementtejä, kuten liikettä ja kehorytmiikkaa. Improvisaatiokaan ei ole lauluryhmälle vierasta.

– Konsertissamme ei ole irrallisia lauluja, vaan ne muodostavat ison, draamallisen kaaren, sanoo ryhmän perustaja ja johtaja Sabrina Ljungberg.

Lauantaina Raumalla kuultava Sytyttää-konsertti sai kantaesityksensä tammikuussa 2017. Sen sävellykset ovat Ljungbergin käsialaa. Toinen valmis konserttikokonaisuus on Kantelettaren joulutarina.

Ljungberg löysi Kantelettaren tyttöjen ja naisten elämästä kertovat runot nuorena aikuisena. Äiti oli tosin jo vuosia aiemmin lahjoittanut teoksen tuolloin teini-ikäiselle tyttärelleen.

– Silloin ne tuntuivat kulahtaneilta ja vanhanaikaisilta. Huomasin vasta parikymppisenä, jo hieman elämänkokemusta hankkineena, että ikiaikaiset runothan kertovat omasta elämästäni kasvukipuineen ja parisuhteen haasteineen.

Runokokoelman tyttöjen lauluja Ljungberg kuvailee iloisiksi, kujeileviksi, jopa härnääviksi. Naisten lauluissa teemat ovat vakavampia. Niissä nuori morsio jättää jäähyväisiä lapsuudenkodilleen siirtyessään sulhasen luo ja anopin käskytettäväksi.

– Vaikka elämä onkin hyvin erilaista kuin 1800-luvulla, runoista on löydettävissä jopa emotionaalisia yhtymäkohtia tämän ajan naisen elämään.

Ensimmäiset sävellykset syntyivät 2013. Lauluista innostuneena Ljungberg kokosi lauluryhmän aluksi projektiluontoisesti

laulavista ystävistään. Ensi vuonna juhlitaan jo Sabrina ja Saarten tytärten viisivuotista toimintaa.
Toukokuussa yhtye julkaisi Saaren neito -musiikkivideon ja kesäkuussa samannimisen EP:n. Ensimmäinen musiikkivideo ja EP Lemmennosto ovat viime vuodelta.

Kesäkuussa yhtye sijoittui arvostetussa Aarhus Vocal Festivalin kuorokilpailussa toiseksi ja ryhmä sai erikoispalkinnon innovatiivisimmasta esityksestä.

– Olemme saaneet palautetta, että olemme luomassa uutta taidemuotoa, jollaista ei aiemmin ole nähty.

Selitys sille, miksi laulukollektiivi saapuu esiintymään Raumalle, on Jutta-Maija Joelsson. Raumalaislähtöinen Joelsson päätyi pääkaupunkiseudulla toimivaan yhtyeeseen koelaulujen kautta vuosi sitten. Helsingissä musiikinopettajana työskentelevä Joelsson laulaa Sabrina ja Saarten tytärten lisäksi myös Emo Ensemblessä.

Hän on innostunut yhtyeen tavasta tehdä musiikkia. Sille on hänen mukaansa ominaista jatkuva muutos.

– Ryhmän yhteinen päämäärä on luoda uutta ja tehdä omannäköistä musiikkia. Itse pidän tärkeänä sitä, että me emme vain esitä musiikkia, vaan teemme sitä myös itse.

Konserttinsa lisäksi kuoro pitää Raumalla viikonloppuna työpajan, jossa se säveltää musiikkia ensi vuodelle suunniteltuun Ainon tarina -konserttiin. Se on osa Sabrina ja Saarten tytärten 5-vuotisjuhlakautta, ja pohjautuu Kalevalan Ainon runoon.

Kyseessä on ryhmän taiteellisen johtajan Sabrina Ljungbergin mukaan draamallinen konsertti, joka esittelee Ainon ”moderniin sävelkieleen ja omakohtaiseen ilmaisuun puettuna.”

– Perinteisesti uhrina kuvattu Aino näyttäytyy erilaisessa kulmassa: kalevalainen nainen ei ole passiivinen kärsijä, vaan herkkä ja voimakas. Teemoiksi nousevat itsenäistymisen haasteet, tasa-arvo ja naiseuden kuva.

Konsertoinnin ohella yhtye järjestää myös Mitä me tytöt suremma -iltoja, joissa pureudutaan naiseksi kasvamisen teemoihin ja tutustutaan Kantelettaren runoihin keskustellen, laulaen ja kehorytmiikan keinoin.

Sabrina ja Saarten tyttäret  Posellissa lauantaina 7.9. kello 14.