Kasikymppiset rodi ja rotta-auto kruisaavat kohta

Juha Helin ja ”taustapiruna” häärivä Sari-vaimo eivät ole laskeneet työtuntejaan, jotka ovat kuluneet rotta-auton ja rodin rakentelussa. Kuvat: Pekka Lehmuskallio

Euralaisen Juha Helinin väljässä autotallissa mahtuu puuhailemaan yhtä ja toista. Viime aikoina mies on kunnostanut siellä kahta yli 80-vuotiasta autoa, joiden hän vakuuttaa liikkuvan vielä tänä syksynä ennen lumentuloa.

Rotta-auto kääntää taatusti katseet, kun Helinit kruisailevat sillä liikenteessä.

Vanhempi 1931-vuosimallinen kaara on niin sanottu ”rotta-auto”, jonka runko löytyi Varkaudesta ja johon Helin on itse kerännyt muut osat eri puolilta Suomea.

Esimerkiksi auton ”lättäpääksi” kutsuttu moottori on peräisin Lahdesta, ja se on vanha venemoottori.

Vuoden 1939 Fordin hytti on alkuperäinen. Auton runko on valmistettu Suomessa. Parhaillaan Helinillä on työn alla ”rodin” etupään sovitus.

Viininpunaiseksi maalattu ”rodi” on vuoden 1939 Ford, jonka runko on Helinin mukaan tehty Suomessa Virtasen Autokoritehtaassa Lappeenrannassa.

– Raato löytyi Virroilta metsästä kasvillisuuden seasta, jonne se oli hautautunut joskus sodan aikana. Autoja harrastava kaverini retuutti sen metsästä pihaansa, josta minä kävin sen hakemassa meille viime vuoden toukokuussa, Juha Helin kertoo.
Siitä lähtien mies on kunnostanut rodiaan omassa tallissaan Eurassa.

Hänen mukaansa rodista ei koskaan saa museoautoa, sillä se on autojen ”sekarotuinen”. Juuri muuta alkuperäistä siinä ei ole kuin hytti, jonka Helin on madaltanut. Loput hän on rakentanut muiden autojen osista.

– Alun perin tämä oli pieni kuorma-auto, mutta minä olen työstänyt siitä nyt pickupin. Sen peräpää on Volvosta.

Rodin peräosa on vanhasta Volvosta.

Rodin kunnostamisessa Juha Heliniä on auttanut hänen Sari-vaimonsa, joka on viettänyt monta tuntia tallissa hioen autoon tulevia metalliosia.

– Olen toiminut Juhan taustapiruna. Yhdessä me näitä osia hioimme, ja siinä hommassa ehdin jo ristiä auton Paksu-Bertaksi, Sari nauraa.

Juha Helin kertoo, että rodin maalipinnaksi tavoiteltiin ensin himmeää mattaa, mutta lopputulos olikin yllättävän kiiltävä.

– Voi olla, että talven aikana se vielä muuttuu mattapintaiseksi, hän naurahtaa.
Helinit eivät ole laskeneet tunteja, joita he ovat autojensa kunnostamiseen uhranneet. Hommia tehdään, kun ehditään ja jaksetaan.

Juha Helin vakuuttaa, että rodi on liikennekunnossa vielä ennen lumentuloa.

Pariskunta kuuluu suomalaiseen rotta-auto-yhteisöön, jonka jäsenet vaihtelevat autonosia puolin ja toisin.

Juha Helin löytää osia ja tarvikkeita autoihinsa myös netistä ja erilaisista tapahtumista sekä kavereiden varastoista.

He käyvät silloin tällöin myös alan tapahtumissa. Esimerkiksi keväällä pariskunta vieraili Tallinnassa rompepäivillä.

Valmistuttuaan Helinien rodi ja rotta-auto lähtevät katsastuksen kautta liikenteeseen. Molemmat ajopelit ovat sen verran erikoisen näköisiä, että niiden kruisailu pannaan kyllä varmasti merkille.