Kasitie on kymmenessä vuodessa parantunut melkoisesti – mutta vielä piisaa petrattavaa

Pahin tulppa on Laitilan kohta, jossa autoletkan nopeus putoaa viiteenkymppiin. Ja välillä seisahtuu liikennevaloihin valtatiellä.

Kasitien uusi osuus Eurajoella luovutettiin liikenteelle viime syksynä. Nauhaa leikkaamassa Destian työnjohtaja Risto Rauva, työmaapäällikkö Timo Niemi, projektijohtaja Eetu Väisänen ja Väyläviraston projektipäällikkö Kari Partiainen.

Valtatie 8 on keikkunut Rauman seudun edunvalvonnan kärkihankkeena vuosikymmenten ajan.

Aiheellisesti, sillä saavutettavuus on noussut entistäkin tärkeämmäksi vetovoimatekijäksi.

Raumalle pitäisi päästä helposti ja suht nopeasti isoista kaupungeista.

Kasitien kehityshankkeet tuntuvat etenevän piinallisen hitaasti – mutta paljon on saatu aikaankin, huomautti Rauman kauppakamarin puheenjohtaja Mika Marttila.

– Kasitie on kehittynyt valtavasti sen kahdentoista vuoden aikana, kun olen Turun ja Rauman väliä paljon ajanut. On saatu valot, ohituskaistoja, hirviaitoja, liittymiä ja viimeksi Eurajoen uusi tielinjaus, sanoi Marttila Länsi-Suomen haastattelussa viime vuoden lopulla.

Petrattavaa piisaa, erityisesti Laitilan kohdalla. Valtatien nopeusrajoitus laskee satasesta viiteenkymppiin. Huonolla tuurilla autoletka seisahtuu punaisiin valoihin.

Siinä tapauksessa mennään kilometrikaupalla ennen kuin raskaat ajoneuvot pääsevät taas vauhtiin. Eikä ohittamaan oikein pysty.

– Tämä ei ole sprintti, vaan maratonjuoksu, kuvasi Marttila puheenjohtajapestinsä päättyessä.

Hänen Raumalle reissaamisensa jatkuu. Turun puolessa asuva Marttila työskentelee Osuuskauppa Keulan toimitusjohtajana.

Väylävirasto käynnisti vuonna 2014 hankkeen kasitien turvallisuuden ja liikenteen sujuvuuden parantamiseksi Turun ja Porin välillä.

Kyseisellä 135 kilometrin tieosuudella kulkee valtava määrä tavaraa. On vientiteollisuutta ja viisi satamaa, muttei rautatietä. Kasitiellä on myös runsaasti työmatkaliikennettä.

Rahoituksesta leijonanosan haukkasi moottoritie Raisiosta Nousiaisiin.

Raumalle tehtiin eritasoliittymä Lakarin teollisuusalueen tarpeita varten. Kaupunki osallistui kustannuksiin.

Ohituskaistoja rakennettiin muun muassa Laitilaan ja Eurajoelle.

Odotettu edistysaskel otettiin Eurajoella viime vuoden lopulla.

Uutta kasitietä tehtiin Eurajoen keskustan kohdalle yli neljä kilometriä. Pakettiin sisältyi kaksi eritasoliittymää, ohituskaista, viisi siltaa ja tievalaistusta. Kunta kuittasi osan laskusta.

Kauan on kaivattu samankaltaista risteysratkaisua myös Laitilaan.

Väyläviraston mukaan Laitilan kohta ei täytä pääteiden tavoitteita.

Valtatien liikenne pysähtyy liikennevaloihin ja paikallistiet kulkevat samassa tasossa yli kasitien.

Väylän mukaan 45 miljoonan euron hanke olisi toteutettavissa vuonna 2024.

Mutta yhtä puuttuu ja sitä myöten kaikki: rahoituspäätöstä ei ole tehty.

Rauma-Eurajoki-välin parantaminen on parhaillaan suunnittelussa. Tarkoitus on valita tänä vuonna yva-menettelyn pohjalta yksi vaihtoehdoista.

Tavoitteena on nelikaistainen kasitie sekä uusi liittymä Olkiluodon suuntaan.

Tarpeita ja toiveita on pitkä lista. Hyvin perusteltuja. Esitettyjä toimenpiteitä ovat esimerkiksi Tiiliruukin eritasoliittymä Porissa, Rauma-Unajan sekä Pori-Luvian nelikaistaistaminen, Ihoden eritasoliittymä ja Laitila-Untamala-ohituskaistat. Lobattavaa piisaa, töitä maarakennusfirmoille – ja jutun aiheita kaupunkilehdelle.

Pori tulee lähemmäs Raumaa

Kasitietä kulkevat ovat panneet merkille, että Pori on tullut lähemmäs Raumaa. Ja tietysti myös toisinpäin.

Monen työmatka on ajallisesti lyhentynyt. Liikenne on muuttunut sujuvammaksi, turvallisemmaksi ja vähemmän stressaavaksi.

Siksi yhä useammin myös Porista ajetaan Turun ja Helsingin suuntaan kasitien kautta.

Väitän, että se tuo Poria henkisesti vähän lähemmäs Raumaa.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut