Katkovahti-palvelun saa toimimaan myös öisin

Katkovahti tiedottaa valittuihin numeroihin alueen sähkökatkoista. Tekstiviestillä tiedotetaan myös suunnitelluista keskeytyksistä ja yllättävien viankorjausten aiheuttamista katkoista. Kuva: Juha Sinisalo

Rauman Energian Sähköverkon ja Vakka-Suomen Voiman sähköverkkoalueella toimiva Katkovahti-palvelu lähettää tekstiviestin sähkökatkosta viiden minuutin viiveellä häiriön alkamisesta.

Kun häiriön syy selviää, päivystäjä voi lähettää lisätietoa. Kun ongelma on kunnossa, asiasta tiedotetaan jälleen uudella viestillä.

– Asiakkaiden ei tarvitse soittaa ja varmistaa, että häiriö on tiedossamme, kehityspäällikkö Juho Uurasjärvi Vakka-Suomen Voimasta kertoo.

Aatonaaton yönä Raumalla sattuneen sähkökatkon vuoksi palvelusta on tullut Uurasjärven mukaan asiakaspalautetta. Oletusasetuksena palvelussa on, että tekstiviestejä ei lähetetä kello 22.00–07.00 välisenä aikana.

– Pohdimme ratkaisuja siihen, mikä olisi paras tapa hoitaa asia. Osa asiakkaista haluaa tietää häiriöistä myös yöllä, osa taas ei halua viestejä öisin.

Mikäli asiakas haluaa viestejä myös yöaikaan, voi asetuksia muuttaa ottamalla yhteyttä asiakaspalveluun.

Marras- ja joulukuun aikana Katkovahti-palvelun aktivointikoodi lähetettiin kaikille yhtiöiden asiakkaille, jotka ovat ilmoittaneet puhelinnumeronsa. Mikäli koodi on jäänyt saamatta, palvelun voi aktivoida asiakaspalvelun tai verkkosivujen kautta.

Myös yritykset ja muualla kuin yhtiöiden sähköverkkoalueella asuvat asiakkaat voivat ottaa palvelun käyttöönsä.
Esimerkiksi kesämökillä sattuneesta sähkökatkosta voi saada tiedon palvelun kautta.

Palveluun voi tallentaa useita numeroita, joihin tieto katkosta lähetetään.

Useita numeroita lisäämällä esimerkiksi yksin asuvan vanhuksen omaiset voivat saada tiedon asunnossa sattuneesta sähkökatkosta.