Kaupunkituoksusta tuli hitti Porissa

Isätkin kohta tuoksuvat Eau de Porilta, mutta hajuveden kelpuuttavat myös naiset.

Lajissaan tiettävästi ensimmäisen kaupunkituoksun, Eau de Porin kaksi ensimmäistä myytiin jo loppuun, ja kolmas tuli tarjolle isänpäivän alla Visit Porin kivijalka- ja verkkokauppaan.Innokkaimmat ostajat vartoivat jo oven takana maanantaina kun uusi satsi tuli myyntiin.

– Ensimmäinen jonottaja oli saanut muualta asuvalta tyttäreltään toimeksiannon käydä ostamassa oman pullollisen tuoksua, viestintäsuunnittelija Elli-Mari Sulonen kertoo.

Unisex-tuoksu kelpaakin sekä naisille että miehille, ja sitä on myyty paljon Porin ulkopuolelle.

– Tuoksu on herättänyt ulkopaikkakuntalaisissa kiinnostusta. Porin päivänä verkkokaupassa olleesta 100 kappaleen erästä varattiin 90 pulloa jo ensimmäisen minuutin aikana, viestintäyksikön päällikkö Salla Rajala.

Kysyntä ei isänpäivän alla ollut ihan yhtä hektistä kuin Porisperessä ja Porin päivänä, ja myynnissä oli alkuviikolla vielä runsas satsi erikoistuoksua.

Tiettävästi kukaan raumalainen ei ole langennut kaupunkituoksuun, johon parfymööri Max Perttula haki inspiraatiota nuuhkimalla toria, Dingon nahkatakkia, pienpanimo-oluita, Yyterin merituulta ja hiekkaa sekä Ässien pukukoppia.

– Hajuvesi jatkuu iholla urbaaneilla tuoksuilla, kuten ambralla ja Kauppatorin sateen jälkeisellä asfaltilla. Pohjatuoksussa on aavistuksen verran Porin metsän vivahdetta, mutta hyvin hienovaraisesti, Perttula kuvaili kesällä kaupunkisovellus Kamun jutussa.

Kesällä lanseerattu tuoksu sai runsaasti huomiota ja muiden kaupunkien medioissa pohdittiin, millainen oman paikkakunnan nimikkotuoksu voisi olla.

Kamukin listasi kesällä niitä elementtejä, joista raumalaisten nimikkotuoksu voisi koostua. Niitä olivat meren tuulahdus, puutalon seinät, pystökaffe, putputtava perämoottori, Kanalin aromit, topseilvellinki, vaniljamunkki ja totta kai Lukon pukukoppi.

Raumallakin ollaan tietoisia naapurikaupungin omasta tuoksusta. Kaupungin viestintäpäällikkö Raija Lehtorinne ei tyrmää ajatusta kaupungin omasta, parfyrmöörin kehittämästä tuoksusta.

– Emme kuitenkaan ole markkinointitiimissä sellaisen tilaamisesta keskustelleet eikä Porin tuoksu ei ole vielä löytänyt tietään Rauman kaupunkiorganisaatioon tutustuttavaksi. On silti hienoa, että tällaisia uusia tuotteita syntyy markkinoille. Ehkä joskus tulevaisuudessa on Raumankin tuoksun aika, Lehtorinne toteaa.

Rauman brändityössä panostetaan tänä vuonna liikkuvaan kuvaan. Ajatuksena on se, että kaikki raumalaiset isoista pieniin ovat Rauma-agentteja.

– Julkaisemme ensi viikolla ensimmäiset kaksi agenttielokuvaa, jotka tulevat varmasti leviämään laajasti Rauman rajojen ulkopuolelle.

Lehtorinteen mukaan jo nähtävillä olevat elokuvatrailerit ovat herättäneet kovasti kiinnostusta ja odotuksia.

– Agenttitarinat jatkuvat myöhemmin myös muissa muodoissa.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut