Kevät paljastaa syksyn laiminlyönnit veneen huollossa

Erityisesti moottorien korjaukset työllistävät keväisin vene- ja moottorihuoltamoja.

Kalle Knihtin OK Venepalvelu muutti viime syksynä uusiin toimitiloihin Isometsäntie 18:aan. Kuvat: Juha Sinisalo

Syksyllä veneilykauden päättyessä veneenomistajat saattavat lähes unohtaa veneensä huollon. Syksy on kuitenkin aikaa, jolloin veneessä pitäisi tehdä suurimmat huoltotoimenpiteet.

– Jos veneessä on sisämoottori, niin ennen veneen nostoa moottori kannattaa ajaa lämpimäksi ja vaihtaa moottoriöljyt. Kaksitahtisessa moottorissa on yleensä vähemmän huollettavaa kuin nelitahtisessa, mutta vaihteistoöljy pitäisi kuitenkin vaihtaa kerran kaudessa, OK Venepalvelu Oy:n yrittäjä Kalle Knihti kertoo.

Mies tietää, mistä puhuu, sillä hänellä on kokemusta vähän isommistakin mertenkyntäjistä. Knihti on valmistunut merikoulun konekorjausmiesluokalta ja työskennellyt tankkilaivoissa.

Päätettyään ryhtyä yrittäjäksi mies haki lisäoppia vielä Turusta lasikuituveneen korjaajakoulutuksesta.

Vuodesta 2016 lähtien Knihtillä on ollut oma täyden palvelun venekorjaamo, joka muutti viime syksynä uusiin toimitiloihin Isometsäntien varrelle.

Kalle Knihti tilasi asiakkaidensa puolesta perämoottorit suomalaisilta jälleenmyyjiltä, sillä maahantuojien varastot ovat päässeet hupenemaan moottorien kovan kysynnän vuoksi.

Juuri nyt OK Venepalvelussa on kevätsesonki. Moottoreiden huolto- ja korjaustyöt, purjeveneiden rikaus- ja rikityöt, laiteasennukset, veneiden laskut ja siirrot, sekä erilaiset korjaukset työllistävät Knihtin lisäksi yhden työntekijän.

– Kaikki työt tehdään asiakkaan toiveiden mukaan. Yhä enemmän meillä on esimerkiksi iäkkäämpiä asiakkaita, jotka tilaavat veneeseensä kokonaisvaltaisen huollon. Eli he tuovat syksyllä veneensä avaimet meille ja hakevat ne keväällä. Me huolehdimme kaikesta; veneen nostosta ja laskusta, huollosta, pesusta, vahauksesta, säilytyksestä ja mahdollisista korjaustoimenpiteistä.

– Voimme myös hankkia asiakkaan tarvitsemia laitteita ja vaikkapa uuden moottorin, Knihti selvittää ja osoittaa kahta tuliterää, vielä pakkauksissaan olevaa perämoottoria.

Hän kertoo, että kovan kysynnän vuoksi tietyn kokoluokan perämoottorit ovat käytännössä loppuneet maahantuojilta. Sen takia Knihti soitteli jälleenmyyjille eri puolille Suomea ja tilasi moottorit asiakkaidensa puolesta.

– Meillä on hyvät ostokanavat, hän huomauttaa.

Knihti ostaisi itse ennemmin täysin uuden moottorin kuin käytetyn, sillä hänen mukaansa käytetty moottori on suhteellisen kallis uuteen verrattuna. Lisäksi lähes kaikssa uusissa moottoreissa on viiden vuoden takuu.

– Pitäisi aina ajatella moottorin käyttöarvoa. Onhan uudella moottorilla mukava ajella. Kuka haluaa ruveta nykimään käyntiin stopin tehnyttä käytettyä konetta vaikka juhannusaattona? Knihti naurahtaa.

Knihti kertoo, että koska OK Venepalvelu tarjoaa liikkuvaa veneenkorjauspalvelua, yrityksen työkalupakinkin pitää olla tarpeeksi kattava.

Veneenomistajan kevättöihin Knihti sisällyttäisi ainakin veneen päällipuolisen tarkastuksen. Kiinnitysvarusteiden, sammuttimen ja muiden pelastautumistarvikkeiden kunnon ja toimivuuden lisäksi olisi hyvä tarkistaa läpiviennit ja moottorin jäähdytysjärjestelmä. Mikäli veneessä on makeavesijärjestelmä olisi senkin kunto hyvä tarkistaa.

– Vene olisi tietenkin hyvä myös pestä ja vahata. Mikäli lasikuituveneen pinta on päässyt sameaksi, se saadaan taas kiiltämään koneellisella kiillotuksella tai vesihionnalla.

OK Venepalvelu tarjoaa ainoana raumalaisena toimijana liikkuvaa veneenkorjausta. Auton perässä trailerilla vedettävät veneet korjataan pääsääntöisesti OK Venepalvelun hallissa, mutta isot veneet Knihti korjaa paikan päällä.

– Paikallisten veneilyseurojen telakat ovat tuttuja paikkoja, Knihti hymyilee.

Moottoriveneiden lisäksi Knihti tuntee purjeveneet, sillä hän on kokenut kilpapurjehtija.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut