Kiinalaisilla avaimilla vain pieni säästö

Kuvassa vasemmalla mekaaniset avaimet, joita on käytössä enää vähän. Vuodesta 1995 alkaen henkilöautoissa on ollut käytössä elektroniset ajonestoavaimet, vuonna 1998 taas ajonestoteknologia tuli autoihin pakolliseksi. Kuva: Pekka Lehmuskallio

Aina kun tuotteen hinta nousee, lähtevät kuluttajat etsimään edullisempia ratkaisuja. Ilmiö on nähtävissä auton avaimissa, joita toisinaan tilataan ulkomaisista verkkokaupoista, pääsääntöisesti Kiinasta.

Avainteknologian tuotteiden maahantuontiliike Hardware Group Finland Oy:n toimitusjohtaja Jari Peuranheimo toteaa, ettei avaimia Kiinasta tilaamalla kuitenkaan saa suurta säästöä.

– Kiinasta tilataan vain avainaihioita, joten autokohtainen jyrsintä ja koodaus pitää kuitenkin vielä tehdä Suomessa, Peuranheimo perustelee.

Jos huonosti käy, ei ulkomaisesta verkkokaupasta tilatusta avaimesta saa omaan autoon sopivaa, vaikka sitä miten työstettäisiin.

Näin voi käydä, jos avaimen ajonestosiru ei sovi yhteen auton vuosimallisarjan kanssa. Myös avainaihion teräosa on voitu valmistaa liian kovasta metalliseoksesta, jota avainpalveluliike ei Suomessa mielellään jyrsi.

Mikäli uusi avain osoittautuu hintavaksi, saattaa asiakas alkaa epäröidä. Ainoan avaimen häviäminen voi kuitenkin käydä todella paljon kalliimmaksi kuin uuden ostaminen.

– Joihinkin autoihin voi tehdä uuden avaimen, vaikka kaikki vanhat avaimet olisivat kadonneet. Kaikkien autojen kanssa tämä ei ole mahdollista. Jos ajonestoyksikkö joudutaan vaihtamaan, tulee hinnaksi noin 2000 euroa, Peuranheimo kertoo.

Korkeimmillaan uusien avainten hinta voi olla reilut 200–300 euroa. Tällöin on kyse kaukosäädöllisestä avaimesta, joka perustuu kryptattuun ajonestosiruteknologiaan.

Ilman kaukosäätöä vastaavat avaimet maksavat noin 100 euroa. Tätä vanhemmat, kiinteää koodia käyttävät avaimet voi saada 50–70 eurolla.

Edullisimmat avaimet taas ovat mekaaniset avaimet, joita käytetään ennen vuotta 1995 valmistetuissa autoissa. Näiden hinta voi olla alle 20 euroa.

Peuranheimo arvioi, että 85–90 prosentissa käytössä olevista autoista on ajonestosirullinen lukitusjärjestelmä. Korkeintaan 15 prosenttiin autokannasta käy mekaaninen avain.

– Uskon, että noin viiden vuoden päästä lähinnä harraste- ja museoautoissa käytetään enää mekaanisia avaimia, Peuranheimo toteaa.

Uudellamaalla käytössä olevien autojen keskimääräinen ikä on Peuranheimon mukaan noin 9,5 vuotta, kun taas esimerkiksi Etelä-Pohjanmaalla 13,4 vuotta.

– Mitä pohjoisemmaksi mennään, sitä enemmän käytössä on autoja, joihin käy mekaaninen avain, Peuranheimo lisää.