Kissat kävivät Raumalla kylässä

Finnish Jaguar Driver´s Clubin kesän päättäjäisajo suuntautui tänä vuonna länsirannikolle.

Vanhan Rauman kaduilla kurvaili viime perjantaina Jaguareja eri aikakausilta. Finnish Jaguar Driver´s Clubin jokasyksyiseen kesän päättäjäisajoon osallistui tällä kertaa 35 autoa.

Espoosta startannut letka poikkesi kokonaisuudessaan noin 900 kilometrin matkalla Rauman lisäksi Somerolla, Loimaalla, Paneliassa, Harjavallassa, Yyterissä, Reposaaressa, Noormarkussa, Parkanossa ja Ähtärissä.

– Valikoin kohteet sen perusteella, että joku tietty paikka liittyy aina johonkin jäseneemme tavalla tai toisella. Itse olen esimerkiksi nuorena asunut vähän aikaa Harjavallassa isäni toimiessa siellä tehtaanjohtajana, klubimestari Mika Jantunen selvittää.

Vuonna 1976 Turun seudulla perustettuun Jaguar-klubiin kuuluu tätä nykyä noin 900 jäsentä eri puolilta Suomea.

Yhdistyksellä on alueklubit Tampereella, Turussa, Hollolassa ja Oulussa.

Pääosa jäsenistöstä asuu kuitenkin pääkaupunkiseudulla.

Kesäkauden päätösajelun lisäksi ”kissaklubilaiset” kokoontuvat pari kertaa kuukaudessa entisessä Kaisankodissa, nykyisessä Backbyn kartanossa Espoossa. Kerran kuukaudessa jäsenistö voi myös käydä lukemassa Jaguar-lehtiä ja autokirjallisuutta Tapiolassa sijaitsevalla ”Kissakololla”. Keväisin järjestetään päiväajelu johonkin kiinnostavaan kohteeseen.

– Vietämme tietenkin pikkujouluja, teemme retkiä ja pidämme golf-kisoja. Pari kertaa vuodessa yhdistyksemme julkaisee Jaguar-uutiset-lehden.

Muutaman yön yli kestäviä syysajeluja FJDC on tehnyt lukuisia. Kohteina ovat olleet niin Saimaa, Viro, Lappi, Ahvenanmaa kuin Pietarikin, jossa Jaguar-letka eteni poliisisaattueessa.

Monella klubin jäsenellä saattaa olla useitakin Jaguareja tallissaan. Yksi huomiota herättävimmistä on autoharrastajien himoitsema Jaguar E-type, joka esiteltiin Geneven autonäyttelyssä vuonna 1961.

Sellaisella ajelee Petri Pennanen, joka omistaa E-typen yhdessä isänsä kanssa. Pennasten auto on museorekisterissä.

– Olen ihastellut tätä automallia aivan pikkupojasta lähtien. Minulla oli Matchbox-pikkuautoja, joista ”pikku-Jagge” oli ehdoton suosikkini, Pennanen muistelee.

Enzo Ferrarin aikoinaan maailman kauneimmaksi autoksi nimittämä E-type kääntää katseita, missä se ikinä liikkuukaan.

– Ei sillä ainakaan voi piiloutua, mies nauraa.

Suomessa on tällä hetkellä arviolta vajaa sata Jaguar E-typeä. Petri Pennasen mukaan Keski-Euroopassa on juuri nyt kova kysyntä vanhoista urheiluautoista.

– Ikävää, jos näitä E-typejäkin myydään Suomesta pois.

Jaguar-klubilaiset huoltavat autojaan Petri Pennasen mukaan itse ”niin paljon kuin osaavat”.

– Pääkaupunkiseudulla on myös muutamia huoltokorjaamoja, jotka ovat erikoistuneet Jaguareihin.

”Autohulluksi” tunnustautuva klubimestari Mika Jantunen ajelee Jaguar Xk8 Cabrioletilla, jonka katto oli perjantaina taitettu aurinkoisen ja lämpimän sään vuoksi alas.

– Harrasteautojahan nämä ovat, ja pääosin tämäkin on minulla tallissa. Autossa on kyllä myös nastarenkaat, eli olen sillä ajanut huonommassakin kelissä.

Jaguarin lisäksi Jantunen ajelee BMW:llä ja Mercedes Benzillä. Myöhemmin syksyllä hänelle on tulossa Volvon täyssähköauto.

Finnish Jaguar Driver´s Clubiin voi Jantusen mukaan liittyä kuka tahansa.

– Jaguaria ei tarvitse omistaa, riittää kun on kiinnostunut niistä.

Mikä Jaguareissa sitten viehättää?

– Niissä on vain ominaisuuksia, ei vikoja koskaan, Mika Jantunen hymyilee.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut