Kiveniskemät tuulilasissa kannattaa korjauttaa viipymättä

Korjauksella pyritään estämään vaurion laajeneminen.

Kesäiset sorateillä ajot sekä nastarenkaiden vaihtosesongit tuovat autokorjaamolle eniten tuulilasin korjaustöitä.

– Keskimäärin voisi sanoa, että korjaamme kiveniskemiä lähes päivittäin, Eetu Narvila Narvi-Autosta kertoo.

Hänen mukaansa kiveniskemät saa korjattua tuulilasista verrattain yksinkertaisesti, kun jälki on pienempi kuin kahden euron kolikko.

– Pituudeltaan yli 10 senttiä olevat halkeamat ovat jo sellaisia, että silloin suositellaan vaihtamaan koko tuulilasi.

Kun kivi tai nasta paukahtaa tuulilasiin, on syytä toimia nopeasti.

– Ensimmäiseksi suosittelisin kiinnittämään vauriokohtaan joko tarramuovin palasen tai kirkasta teippiä. Sillä estetään lian pääsy reikään, korimekaanikko Kimmo Koivisto neuvoo.

Sen jälkeen auto on syytä viedä pikimmiten tuulilasin korjaukseen, sillä mitä nopeammin kiveniskemä korjataan, sitä parempi.

– Lämpötilanvaihtelut saattavat saada aikaan sen, että vaurio laajenee jopa halkeamaksi asti.

Auton tuulilasi on kolminkertainen. Se koostuu pintalasista, laminoinnista ja pohjalasista.

Kiveniskemän korjauksessa vauriokohdasta poistetaan poraamalla rikkonainen lasiaines. Sen jälkeen kohtaan ruiskutetaan hartsia ja lopuksi paikka kuivataan ja hiotaan.

– Koko operaatio kestää puolesta tunnista kolmeen varttiin vaurion suuruudesta riippuen. Toimenpidettä varten on syytä varata aika, Narvila muistuttaa.

– Häränsilmän tai kynnen mallinen kohta on hankalin, Koivisto huomauttaa.

Auton tuulilasin kaltevuudesta riippuu paljon se, miten herkästi lasin pinta kuluu ja naarmuuntuu ja miten se ottaa vastaan kiviä ja nastoja. Mitä kaltevampi lasi on, sitä vähemmän se altistuu vahingoille.

Moniin laajan kaskon autovakuutuksiin sisältyy lasivakuutus, ja toki sellaisen voi hankkia erikseenkin.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut