Kohta tehdään Seminaarinmäellä hunajabisnestä!

Tamara ja Elisa kaapivat aluksi mehiläisvahan irti kennoista, jotta hunaja irtoaisi paremmin lingottaessa. Oppilaat saavat myöhemmin päättää, mitä talteen otetulle mehiläisvahalle tehdään. Kuva: Juha Sinisalo

Mikä voisi parhaiten opettaa koululaiselle ympäristö- ja ilmastoasioita, ekologisuutta, luonnontuntemusta, lähiruokatuotantoketjun ymmärtämistä, yrittäjyyttä, raha-asioita, markkinointia, kädentaitoja...

No tietysti mehiläisten kasvattaminen ja hunajantuotanto sekä niiden ympärille rakennettu yritystoiminta. Kaupanpäällisiksi lapset oppivat mehiläispesän avulla ymmärtämään myös yhdyskuntarakennetta ja -hierarkiaa.

Lehtori Ville Turunen harrastaa itsekin mehiläistarhausta. Sen vuoksi kennojen irrottaminen pesistä kävi häneltä tottuneesti. Kuva: Anselm Ranta

Rauman normaalikoulun oppilaat aloittivat jo viime keväänä hunajantuotantoprojektin osana opetussuunnitelmaan sisältyvää yrittäjyyskasvatusta.

– Meille saapui Loimaalta kaksi mehiläispesää, jotka sijoitettiin Seminaarin puutarhaan. Nyt jo yläkoulun aloittaneet oppilaat tekivät kodeissaan Zoomin kautta verkossa ryhmätöitä ikään kuin Leijonanluola-hengessä. Ryhmillä oli puheenjohtajat, joiden johdolla oppilaat keksivät hunajan ympärille ideoita yritystoimintaa varten, Rauman normaalikoulun lehtori Ville Turunen kertoo.

Lopputuloksena oppilaat loivat yritykselle nimen, liikeidean, tuoteperheen sekä suunnittelivat mainontaa ja myyntiä.

– Hienosta työstään luokka sai Rauman Yrittäjiltä 300 euron stipendin, ja palkinnoksi viime vuoden aherruksistaan nykyiset seiskat saavat hunajaa, jota he voivat käyttää ruuanlaitossa kotitaloustunneilla.

Rauman normaalikoulun 5A-luokan mehiläiskerholaiset hoitavat Seminaarin puutarhan mehiläispesiä. Kuva: Anselm Ranta

Kuluneen kesän ajan mehiläiset saivat ahkeroida kaikessa rauhassa tuottaen pesäkennoihin hunajaa. Heti koulun alettua nykyiset 5A-luokan mehiläiskerholaiset avasivat pesät ja ottivat kennot talteen.

Viime viikolla alkoi hunajan linkoaminen.

– Hoidamme pesiä ja otamme hunajaa talteen nyt pienemmällä porukalla. Loput luokan oppilaista osallistuvat yritysideointiin, ja alamme miettiä luokan kanssa bisnespuolta ihan konkreettisesti. Emme jatka edellisen luokan työtä, vaan lähdemme liikkeelle täysin puhtaalta pöydältä. Yrityksen perustaminen sopii hyvin yhteiskuntaopin opetukseen, mutta kokonaisuudessa sivutaan myös esimerkiksi matematiikan, äidinkielen ja käsityön oppiaineita, Turunen selvittää ja kertoo, että käsityötunnilla pesien ympärille rakennettiin aitaus, joka myös maalattiin.

Elena ja Helvi olivat ensimmäiset, jotka saivat pyörittää linkoa. Lehtori Ville Turunen ja kotitalousopettaja Sarita Martikainen seurasivat toimenpidettä. Kuva: Juha Sinisalo

Seuraavaksi 5A-luokassa päätetään, minkälaiset purkit hunajaa varten tilataan ja minkälainen brändi koko homman ympärille rakennetaan.

– Sitten täytyy suunnitella logoja, etikettejä, mainontaa ja myyntiä.

Syksyn hunajasadosta näyttäisi tulevan seminaarinmäellä erinomainen. Ville Turunen arvioi, että molemmista pesistä saataneen talteen yli 30 kiloa hunajaa.

Ilia, Kasper, Xiaoya ja Iivari valmistivat talviruokaa mehiläisille. – Tässä on kaksi litraa vettä ja kolme kiloa sokeria, Ilia selvitti. Kuva: Juha Sinisalo

Koululaiset aikovat myydä hunajaa Sadonkorjuuviikolla 38 normaalikoulun ja Seminaarin puutarhan yhteisessä Puutarhaillassa 15. syyskuuta kello 18–19.30.

Opettaja on iloinen siitä, ettei oppilaita tarvitse tähän yritysprojektiin erikseen motivoida.

– He ovat todella innokkaita oppimaan yrityksen pyörittämisestä. Iloksemme saimme juuri kuulla, että Raum Rome Paris -brändin rakentanut Iiro Koski on lupautunut meidän yrityskummiksemme. Hän tulee kertomaan meille yritystoiminnasta sekä tuotemerkin rakentamisesta, Turunen summaa.

Ville Turunen tarkistaa, miten hyvin hunaja on irronnut linkouksessa. Kuva: Juha Sinisalo