Kolumni: Kirjavaa koronakäytäntöä ravintoloissa ja kahviloissa

On ollut mukava nähdä taas tyytyväisiä ihmisiä ja iloisia kasvoja kahviloissa, ravintoloissa ja terasseilla. Lämmin ja aurinkoinen sää on vielä säestänyt menoa.

Ystävien tapaamista ruuan ja juoman äärellä on todellakin odotettu, ja joihinkin paikkoihin on syntynyt jopa pientä jonon poikasta.

Ravintoloitsijat ja kahvilanpitäjät ovat varmasti ilahtuneita siitä, että asiakkaat ovat palanneet takaisin, tiukoista ravintoloita koskevista koronarajoituksista huolimatta.

Viime viikolla tuli käytyä lounaalla erityyppisissä raumalaisravintoloissa. Huomasin, että ravintoloiden omat käytännöt hygienia-asioissa ovat melko kirjavat – tai siltä ne ainakin näyttivät.

Jossain ravintolassa tarjoilijat toimivat lähestulkoon kuin koronaa ei olisi koskaan ollutkaan.

Toisessa taas asiakkaalle ojennettiin ruokailuvälineetkin suojahansikkaat kädessä, eikä ruokailija saanut itse koskea maustepulloon omilla käsillään.

Nämä esimerkit ovat siis vain sitä, mikä näkyi päälle.

Mistä minä tiedän, kuinka hanakasti suojakäsineetön tarjoilija lotraa käsidesiä kämmeniinsä takahuoneessa? Ehkäpä hän pesee kätensäkin jokaisen asiakaskontaktin jälkeen?

Toisaalta, suojakäsineellisen ravintolatyöntekijän käsineet ovat saattaneet olla käytössä aamusta asti, eivätkä ne näin ollen täytä enää hygieenisyysvaatimuksia.

Ruokaviraston ohjeissa kun todetaan, että ”suojakäsineitä on käytettävä hygieenisesti ja ne on vaihdettava riittävän usein”.
Niissä ravintoloissa, joissa samat henkilöt sekä valmistavat ruokaa että rahastavat asiakkaita, hygienian kanssa pitää olla erityisen huolellinen.

Suojakäsineet eivät ole koriste – niiden väärinkäyttö huonontaa hygieniaa, jolloin niistä tulee tartuntariski.

On hyvin ravintolakohtaista, miten laajat turvallisuuskäytännöt niillä on asiakkaidensa ja henkilökuntansa suojaamiseksi mahdollisilta koronatartunnoilta.

Joissakin ravintoloissa ei asiakaskontakteja juuri edes ole, kun taas joissakin paikoissa asiakasta palvellaan lähes ”kädestä pitäen”.

Siksi hygienia-asiat näkyvät ulospäin eri ravintoloissa eri tavoin.

Korona on kurittanut erityisesti ravintola-alaa, ja yritykset tarvitsevat nyt kipeästi asiakkaita.
Vaikka ravintoloissa saa taas ruokailla, asiakaspaikkojen turvavälivaatimus ajaa ravintolat ja kahvilat ahtaalle; sisään ei voi ottaa niin paljon asiakkaita kuin kulujen kattaminen vaatisi.

Hygieniasta huolehtiminen teettää myös ylimääräistä työtä, eikä niistä asioista saa tinkiä, sillä asiakkaiden ja henkilökunna turvallisuus on kaiken a ja o.

Uskon, että ravintolat ja kahvilat tekevät nyt varmasti kaikkensa, jotta ihmisillä olisi turvallista tulla niihin.

Käytäntöjä vaan on niin monia.