Kolumni: Matkailijoista on pidettävä hyvää huolta – tyytyväinen asiakas palaa takaisin

Koronakevät romutti monelta kesän ulkomaanreissuhaaveet, ja etelän lomamatka vaihtui kotimaan matkailuun. Se onkin suomalaisten matkailuyrittäjien ja kestävän kehityksen kannalta hieno asia.

Kotimaan jo entuudestaan suositut matkailukohteet ovat saaneet nyt enemmän kävijöitä, ja monesta paikasta kantautuu tietoja, että turisteja on riittänyt ihan tungokseen asti.

Matkailijoiden määrän lisääntymisen huomaa ilahduttavasti myös Rauman katukuvassa.

Paikalliset yrittäjät ottavatkin taatusti kiitollisuudella vastaan kaikki turistien kaupunkiin jättämät eurot.

Mekin intouduimme lomallamme reissaaman Itä- ja Keski-Suomessa. Automatkalla piipahdimme monessa matkailukohteessa ja tienvarsiravintolassa.

Joissakin paikoissa vierailijoiden saapumiseen oli valmistauduttu huolellisesti. Hygieniaan ja turvaväleistä tiedottamiseen oli panostettu. Käsidesiä löytyi ja wc-tilojen siisteyteen oltiin kiinnitetty erityistä huomiota.

Henkilökunta oli iloista ja palveluhenkistä, syötävät ja juotavat maittavia, ja niissä oli paljon valinnanvaraa.

Valitettavasti toisenlaisiakin kohteita löytyi.

Likaisia astioita pöydissä, ruuantähteitä lattioilla, tyhjentämättömiä roskiksia ja tuhkakuppeja...
Niin suuri kiire ei voi olla, etteikö perussiivoamiseen olisi aikaa.

Komeat mainoskyltit tien varressa eivät liioin lämmitä, jos kahvilan vitriinissä nököttää parhaimmat päivänsä nähnyt lohileipä ja eilen paistettu einespulla.

Epäsiistiä vaikutelmaa saavat aikaan erilaiset käsin kirjoitetut lippuset ja lappuset, lehtipinot tiskin päädyssä, pölyiset tekokukat maljakossa ja muu epämääräinen rekvisiitta.

Kaikki on vähän niin kuin ”tir, tär ja tör”.

Nyt jos koskaan kotimaan matkailuyrittäjien tulisi panostaa tilojensa viihtyvyyteen ja tarjontaan. Matkailija ei palaa koskaan takaisin, jos asiakaskokemus ei ole ollut positiivinen.