KOLUMNI: Odottavan aika on pitkä – likenisikö joululahjaksi edes pari esiintyjänimeä RMJ:hin?

Kesällä RMJ:n tarjouslippukauppa päräytettiin käyntiin lähestulkoon heti kolmipäiväisen festivaalin jälkeen, mutta toistaiseksi juhannusjuhlijoilla on ollut mahdollisuus ostaa esiintyjien puuttuessa vain sika säkissä. Kuva: Jere Grönberg

Vuosi on lopuillaan ja tulevan kesän festivaalilippuja päätyy parhaillaan urakalla pukinkontteihin.

Useimmat festivaalit ovatkin jo julkaisseet tukun artisteja joulun lippukauppaa kiihdyttämään. Oikeastaan kaikki muut, paitsi juhannuksena juhlittava RMJ.

Tiedossa on jo iso määrä esimerkiksi Rock in the Cityn, Pori Jazzien, Ruisrockin, Kesärauhan, Provinssin ja Himos Juhannuksen artisteja, mutta RMJ:n suunnasta ei ole hiiskuttu mitään.

Kaava toki noudattelee aiempia vuosia. Viime vuonna marraskuun lopulla yleisölle tiedotettiin paluun tekevästä Bomfunk MC’s -yhtyesstä, mutta loput nimistä kuultiin vasta helmikuussa.

Kesällä RMJ:n tarjouslippukauppa päräytettiin käyntiin lähestulkoon heti kolmipäiväisen festivaalin jälkeen, mutta toistaiseksi juhannusjuhlijoilla on ollut mahdollisuus ostaa esiintyjien puuttuessa vain sika säkissä.

RMJ:n tiedotus on uuden tulemisen jälkeen tökkinyt välillä pahastikin. Kaiken huippu taisi olla vuosi 2017, jolloin festivaalin esiintymisaikataulut julkaistiin vasta juhannusviikon aloittaneena maanantaina.

Paljon on tästä petrattukin, mutta esiintyjäjulkaisujen odottamisessa alkaa maltti hiipua. Kun viimeksi haastattelin tapahtuman tuottajaa, lupailtiin ensimmäisiä esiintyjäjulkaisuja vielä tähän loppuvuoteen.

Raumalaisittain on ehkä hieman huolestuttavaa, että Nelonen Median toinen juhannusfestivaali, Himos Juhannus, on jo julkaissut kourallisen Jämsään keskikesällä saapuvia kotimaisia artisteja.

Nelonen Media vakuutti viime kesänä, että molemmat juhannusjuhlat ovat yhtiölle yhtä tärkeitä. Kävijämäärältään Himos on kuitenkin reippaasti suurempi: viime vuonna Himoksella vieraili 39 000 juhlijaa, kun RMJ:n kävijämäärä kyykkäsi 22 000:een.

Tapahtumajärjestäjä uumoili tuolloin RMJ:n edellisvuotisen myräkän vaikuttaneen jonkin verran lukemaan. Selkeänä tavoitteena on saada Otanlahden kävijämäärä kasvuun vuonna 2020.

Niin kovasti toivoisin, että RMJ ensi kesänä onnistuu.

Mikäs sen hienompaa, kun rantamaisemissa vietettyjen festivaalipäivien jälkeen kävellä kotiin ja käpertyä omaan sänkyyn taksimatkojen, majoitusten varaamisen saatika monen tunnin ajomatkojen sijaan.

Pukki rakas, likenisikö joululahjaksi edes muutama RMJ-esiintyjän nimi?