Kuntokeskuksissa käy nyt kova kuhina - uusi vuosi on saanut raumalaiset innostumaan liikunnasta

Jasmin Kuja-Penttilä näyttää mallia kahvakuulatreeniin, joka sujuukin nyt hienosti Kuntosumpun toiminnallisen treenin alueella, jonne on juuri hankittu tekonurmimatto. Kuvat: Pekka Lehmuskallio

– Voi, kunpa kaikki ymmärtäisivät, että kuntoilu on maailman paras sairausvakuutus! Erityisesti keski-ikäisten kannattaisi lähteä salille tai muuten vaan enemmän liikkumaan. Sitä tehdään itseä varten, ei kenenkään muun vuoksi, huokaisee liikuntakeskus Kuntosumpun kahvioon istahtanut pitkän linjan treenaaja Kirsi ”Kikke” Mäkelä.

Monet ovat Kiken lausumiin mietteisiin vastanneetkin; raumalaisissa hyvinvointi- ja liikuntakeskuksissa on nimittäin ovipumppu laulanut ahkerasti tammikuun alusta lähtien.

Kuntosumpussa vuosi alkoi upouusiin kuntosalilaitteisiin tutustumisella.
– Ostimme lähes 30 erilaista laitetta aerobisista cardio-, soutu- ja hiihtolaitteista painopakka- ja levypainolaitteisiin. Olemme myös laajentaneet toiminnallisen treenin aluetta, jonne hankimme tekonurmimaton vapaapaino- ja cross training -harjoituksiin, Kuntosumpun yrittäjä Jasmin Kuja-Penttilä selvittää.

Kuja-Penttilä kehuu uusia amerikkalaisvalmisteisia kuntosalilaitteita.

– Niitä kehitettäessä on mietitty huolellisesti ihmiskehon liikeratoja. Laitteet saa säädettyä tarkasti käyttäjän mukaan.

Kuja-Penttilän mukaan liikuntakeskuksen asiakkaista noin puolet on kuntosalikävijöitä. Toinen puoli asiakkaista suosii ryhmäliikuntatunteja, joita Kuntosumpun viikko-ohjelmassa on yli 30.

– Uusina ryhmäliikuntatunteina alkaa tällä viikolla kehonhuoltoon ja liikkuvuuteen keskittyvä Toimiva keho -tunti. Perjantai-aamuihin on tullut tehokas Tabata-tunti ja suositut VPR- (vatsa, pakara, reidet) sekä bodyspinning-tunnit ovat palanneet taas ohjelmaan.

Alkuvuosi on Arto Tarvaisen mukaan alkanut Kuntomaxissa vilkkaana. Hän kertoo, että tämä vuosi pyhitetään Kuntomaxissa kyykkäämiselle.

Kaivopuistossa sijaitsevassa kuntokeskus Kuntomaxissa alkuvuosi on näkynyt myös vilkkaana.

– Alkuvuodesta tulee aina uusia kävijöitä mutta ne, jotka liikkuvat muutenkin säännöllisesti, käyttävät salin palveluita ympäri vuoden, Kuntomaxin yrittäjä Arto Tarvainen kertoo.

Hänen mukaansa kuntosalikävijöitä on monenlaisia.

– Uudet asiakkaat, jotka eivät ole ennen kokeilleet kuntosalia, saattavat testailla kuukauden verran, että löytyykö saliharjoittelusta se kipinä. Sitten on niitä, jotka ottavat salilla muutaman kuukauden tiiviitä jaksoja.

Kuntomaxin asiakkaat edustavat melko laajaa ikähaarukkaa; 15-vuotiaista yli 70-vuotiaisiin.

– Toki päivällä palveluita käyttää enemmän vanhempi väki.

Tarvaisen mukaan alkanut uusi vuosi ”pyhitetään kyykkäämiselle” Kuntomaxissa.

– Sen verran pitää alkaa kyykkyjä tekemään, myös miehet, että vuoden jälkeen, kun laittaa farkut jalkaan, niin takataskut eivät roiku yhdessä, Arto Tarvainen nauraa ja vinkkaa, että häneltä voi aina kysyä neuvoja, jos niitä tarvitsee.

Pauliina Nordberg (vas.) ja Petra Oksanen kehuvat Hyvinvoinnin Walimon Kangoo-kengurukenkätunteja hauskoiksi ja tehokkaiksi.

Myös Hyvinvoinnin Walimolla eletään parhaillaan vuoden kiireisintä aikaa. Viime viikonloppuna Walimolla vietettiin 3-vuotissynttäreitä toiminnallisen päivän merkeissä.

– Ihmiset ovat selvästi nyt innostuneet liikkumaan, ja ryhmäliikuntatuntimme ovatkin jo pitkälti täyteen varattuja. Silti aina löytyy paikkoja irtotuntilaisillekin, yrittäjä Pauliina Nordberg huomauttaa.

Walimolla saa hien pintaan TRX-lihaskuntoliikunnalla, tankotanssilla tai esimerkiksi Kangoo-kengurukenkätunneilla.

– Kengurutunnit ovat tosi hauskoja ja ne sopivat vaikka polvi-, lonkka- tai selkävaivaisillekin. Me pidämme tärkeänä sitä, että liikunnasta pitää saada itselle hyvä olo. Täällä ei ole pakko tehdä harjoituksia hampaat irvessä, vaan kehoa kuunnellen ja huoltaen, Nordberg lisää.

Lempeää, mutta silti tehokasta treeniä haluaville Walimolla on viikko-ohjelmassa useita joogatunteja, kuten astangajoogaa ja lämpöjoogaa.

– Uutuutena meillä on äänimaljarentoutusta, joka perustuu tiibetiläisten maljojen tuottamaan äänivärähtelyyn.

Walimolla halutaan saada myös työikäiset miehet kuntoon. Sitä varten on perustettu miehille oma ryhmä, joka kokoontuu 15 viikkona pari kertaa viikossa.

– Maanantaisin miehillä on astangajoogaa ja keskiviikkoisin TRX-lihaskuntoliikuntaa. Ryhmään mahtuu vielä mukaan, Nordberg rohkaisee.

Wellness Friskissä keskitytään tänä vuonna erityisesti kehon liikkuvuuteen. Anna Kareniuksen mukaan siihen tähdätään esimerkiksi Friski Ranka -uutuuskurssilla.

Kuntokeskus Wellness Friskin Valtakadun TFW-salilla alkoi toiminnallisen treenin kurssi, joka on tammikuun osalta jo täynnä.

– Helmikuussa alkaa taas uusi ryhmä, joten sille kannattaa nyt ilmoittautua. TFW-treenistä saa tosi hyvän startin kuntoilulle, ja se sopii vasta-alkajillekin, Friskin yrittäjä Anna Karenius kertoo.

TFW dojolla pidetään keskiviikkoisin myös uusia Voimavoimistelu-tunteja.

Friskin viikkolukujärjestyksessä on parikymmentä ryhmäliikuntatuntia, joista kaksi on kuukausittain vaihtuvaa kurssia.
Torstaina 10.1. alkaa Friski Ranka -kurssi, joka tähtää koko kehon liikkuvuuden lisäämiseen. Perjantaina 11.1. alkava kurssi on astangajoogaa, johon yhdistetään meditatiivisia harjoituksia.

Karenius vinkkaa myös tammikuun puolivälissä alkavasta rengastrapetsikurssista, jossa on vielä muutama paikka vapaana.

– Aina kannattaa tiedustella vapaita paikkoja, sillä yleensä tunneille kyllä mahtuu mukaan.
 

Keho kaipaa palautumista treenin jälkeen

  • Kuntoilusta palautuminen on hyvin yksilöllistä. 60-vuotias ei palaudu treenistä yhtä helposti kuin parikymppinen. Palautumisaika riippuu myös harjoituksen tehosta, kestosta ja laadusta.
  • – Treeni on aina keholle stressitila. Heti suorituksen jälkeen pitäisi huolehtia siitä, ettei elimistöön jää maitohappoa. Palautumisessa parempi on pieni liike, kuin paikoilleen jämähtäminen, fysioterapeutti Anna Karenius Wellness Friskistä kertoo.
  • Superkompensaatioksi kutsutaan ilmiötä, jossa harjoituksessa kuormitettujen lihasten vauriot korjaantuvat levon aikana ja elimistö palautuu lähtötilaan, tai jopa paremmalle tasolle kuin ennen liikuntasuoritusta. Tällöin kunto kasvaa.
  • Levon aikana myös lihakset kehittyvät.
  • – Suosittelen palautumiseen riittävää vedenjuontia, hyvää ravintoa, kevyttehoista liikuntaa, kuten venyttelyä tai pientä kävelylenkkiä sekä hyvälaatuista unta. Kropan liikeradoista täytyy myös huolehtia. Esimerkiksi juoksussa kuormittuvat lähinnä alaraajat. Kehon hyvinvoinnin kannalta olisi tärkeää panna koko kroppa dynaamiseen liikkeeseen juoksun jälkeen, Karenius neuvoo.
  • Karenius muistuttaa, että mitä kauemmin ihminen on ollut sohvaperunana sitä maltillisemmin pitäisi kuntoilu aloittaa.
  • – Aeimmin liikkumattomalle ihmiselle joka toinen päivä tehtävä liikuntasuorituskin voi olla liikaa. Pitää olla välipäiviä, mutta silloinkaan ei kannata jumittua sinne sohvalle.