Kuvia omaksi ja muiden iloksi

Rauma

raumalainen@marvamedia.fi

Täysin älypuhelimille tehty sosiaalinen media Instagram tempaa mukaansa, mikäli sille antaa mahdollisuuden.

Instagramin viehätys perustuu siihen, että sitä on helppo käyttää.

Älypuhelimissa on varsin hyvät kamerat ja ennen kaikkea ne kulkevat aina mukana.

Kuvan voi ottaa milloin ja missä vain, minkä jälkeen se on helppo jakaa muiden katsottavaksi.

Instagramiin ladatuille kuville voi lisätä sydämen tykkäyksen merkiksi tuplanäpäyttämällä sitä. Kuville jaetaankin sydämiä yhtä innokkaasti kuin itse kuviakin ladataan.

Sydänten saaminen omiin valokuviin innostaa entistä enemmän julkaisemaan aina parempia kuvia.

Suomalaisten valtavasta Instagram-innostuksesta kertoo esimerkiksi se, että Suomen suosituinta aihetunnistetta #finnishgirl on käytetty jo yli neljä miljoonaa kertaa.

Myös miespuolisen suomalaisen käyttäjän omakuvasta eli selfiestä kertovaa aihetunnistetta #finnishboy on käytetty lähes kaksi miljoonaa kertaa.

Eri kaupunkien nimiä käytetään aktiivisesti. Luonnollisesti #Helsinki on suosituin yli miljoonalla kuvalla, mutta myös aihetunnistetta #Rauma on käytetty paljon, koko ajan lisääntyvissä määrin.

Tosin 30 000 kuvasta osa tulee Norjasta Rauma-nimisestä kunnasta, mutta suurin osa on kauniista kotikaupungistamme.

Kuvia Raumalta lisäilevät kaupungissa vierailevat turistit, mutta myös kaupunkilaiset. Tämä onkin loistava tapa muistuttaa itselle, kuinka kaunis kaupunki Rauma on.

Kameran käteen ottamalla pysähtyy katsomaan normaalisti niin arkisia ja ohikiitäviä asioita.

Raumalainen Minna Sundholm on lisännyt omalle tililleen viitisensataa kuvaa Raumasta.

Hän huomauttaa, että Rauman näkyminen Instagramissa ei ole hyvä juttu pelkästään kaupunkilaisille.

Moni matkaa suunnitteleva tutkii kohdetta etukäteen ja luonnollisesti kuvat kaupungista kertovat paljon.

– Matkoja suunnitellessa on kiva katsella paikkoja etukäteen Instasta. #Rauma onkin tärkeä etenkin ulospäin. Rauman Seudun Matkailun tili @visitrauma päivitti varsinkin kesällä paljon hyviä kuvakulmia Rauman kesämeiningistä. Nyt pimeän ajan alettua päivitystahti on vähän hiipunut mielestäni, ehkä joulun lähestyminen saa taas @visitrauman heräämään, Sundholm pohtii.

– Matkailun kannalta tuo tili on todella hyvä. Ensi kesänä se voisi esitellä vaikka paikallisia yrityksiä. Lisäksi selaan aihetunnisteen #Rauma päivityksiä silloin tällöin.

Minna Sundholm näkee nimenomaan paikallisille yrityksille Instagramin loistavana paikkana olla esillä.

– Enemmän voisi raumalaisia yrityksiä olla mukana Instagramissa. Varsinkin pienille yrityksille ja esimerkiksi käsityöläisille kuvien päivittäminen muiden nähtäville on hyvä tapa saada näkyvyyttä suhteellisen simppelillä keinolla.

Minna Sundholmille itselleen hänen oma tilinsä toimii kuvapäiväkirjana, jonne voi taltioida kuvia pienistä ja suuristakin hetkistä.

Hän ottaa kuvia useimmiten hetken mielijohteesta pienistä yksityiskohdista, ei varsinaisesti minkään teeman mukaan.

– Toki muun muassa kaikkia omia DIY-henkisiä (tee se itse) värkkäyksiä tulee kuvattua usein, lähinnä niitäkin itselleni talteen.

” Varsinkin pienille yrityksille ja esimerkiksi käsityöläisille kuvien päivittäminen muiden nähtäville on hyvä tapa saada näkyvyyttä suhteellisen simppelillä keinolla.

Minna Sundholm

Instagram

Ilmainen kuvien jakopalvelu ja sosiaalinen verkosto, joka aukesi 2010. Käyttäjät voivat jakaa kuvia, kommentoida toisten käyttäjien kuvia ja tykätä niistä.

Palvelun käyttö mobiililaitteilla edellyttää sovelluksen latausta, joka on saatavilla iOS-, Android- ja Windows Phone 8 -käyttöjärjestelmille.

Sovelluksen tarkoituksena on jakaa kuvia 16 erilaisen kuvafiltterin avulla, joilla voi muokata mm. kuvan saturaatiota, värejä sekä kontrasteja.

Rekisteröityneitä käyttäjiä on tällä hetkellä noin sata miljoona eri puolilla maailmaa.

Lähde: Wikipedia