"Kypärän sisällä persoonallisuus muuttuu" – Mikko Munukka ja Santeri Kari koulivat tulevia kuskeja crossikoulussa

Crossikoulussa pääsee paitsi kiertämään hiljan kunnostettuja Kuivassuon ratoja myös imemään oppia, jota ei omalla pellolla saa.

| Päivitetty

Moottorien pärinä ja hiekkapöly täyttävät ilman Kuivassuon varikolla. Siellä seassa Pietu Suhonen, 7, odottaa omaa vuoroaan päästä kaasuttelemaan radalle. Alkamassa on Rauman Seudun Moottorikerhon crossikoulu.

– Tulin, että opin crossaamaan. Ajaminen on hauskaa, Pietu kertoo.

Moottoriurheiluharrastus ei ole peritty suoraan vanhemmilta, mutta kulkee kyllä suvussa. Äiti Jenna Suhosen mukaan eno on Pietulle kova idoli.

– Kyllähän pikkupoikia usein vauhtia ja pärinä kiinostaa. Varmaan se sieltäkin juontaa, että on päässyt kyytiin, Teemu Ellmen pohtii.

Mönkijän jälkeen Pietua ovat alkaneet kiinnostaa kaksipyöräiset. 65-kuutioisella pyörällään on tullut pöyhittyä peltoa kotosalla useamman tunnin viikossa.

– Puhutaan kuitenkin pienestä tilasta. Peltoa kun kiertää ympäri, niin se on aika äkkiä ajeltu läpi, vanhemmat huomauttavat.

Crossikoulussa pääsee paitsi kiertämään hiljan kunnostettuja Kuivassuon ratoja myös imemään oppia, jota ei omalla pellolla saa.

– Kouluun tulee tosi paljon sellaisia ajajia, joilla ei ole mitään kokemusta, mutta he haluavat tutustua motocrossiin lajina. On aina parempi, että joku katsoo ajamisen perään ja antaa vinkkejä, jotka jäisivät muuten huomaamatta, koulun toinen vetäjä Santeri Kari kertoo.

Kari on itse ajanut motocrossia kymmenisen vuotta muun muassa junioreiden SM-sarjassa ja nyt MXB-liigassa. Crossikouluun hän muistelee tulleensa suhteelliseen myöhään, 13-vuotiaana.

– Ennenkin olin hiukan ajanut, mutta en ikinä hypännyt pyörän kanssa. Alkuun hypyt olivatkin vaikeita ja Rauman radalla vielä ehkä Suomen vaikeimpia.

– Koutsi istuu muuten tuossa vieressä, Kari vinkkaa kerhon toisen vetäjän Mikko Munukan suuntaan.

Munukka veti crossikoulua jo tuolloin sen perustajan Raimo Raitasen kanssa. Raitanen päräytti junnukoulun käyntiin 2010-luvun taitteessa.

– Ja nythän Santeri menee lujaa, Munukka heittää ikäänkuin laatutakuuksi.

Munukka kuuluu raumalaisen motocrossin konkareihin. Hän laskee ajaneensa jo 38 vuotta istuttuaan ensimmäisen kerran satulaan viisivuotiaana.

Kahvaa Munukka hän kääntänyt SM-tasolla niin nuorissa, 80-kuutioisissa kuin 35-vuotiaissa veteraaneissakin. Seuraavakin veteraaniluokka kiinnostaisi, kun mittariin tulee 45 vuotta.

– Taso on vaan niin pirun kova, Munukka irvistelee.

Munukka muistaa, miten tärkeä apu sellaiset nimet kuin Raitanen, Tauno Järvi, Risto Halonen, Toni Salo ja Mika Salo ovat olleet hänen ajourallaan. Nyt hän haluaa itse auttaa ja jakaa tietoa tuleville kuskeille.

Kari taas kertoo saaneensa koulusta pitkäaikaisia kaverisuhteita, kuten SM-tason pyhärantalaiskuskin Sami Aaltosen.

RaSMK:n puheenjohtaja Toni Laitiomäki laskee seuralla jäseniä olevan nyt 170:n paikkeilla ja crossikoulusta tulevan vuosittain mukavasti lisää.

Munukan ja Karin mukaan nostetta seuran toimintaan tuovat talkoilla priimakuntoon laitettu rata ja ajajia Raumalle tuova yhteistyö Porin Moottorikerhon kanssa.

– Aloittelijoille ja ihan pienimmille kunnostettu kunnon kokoinen rata on ollutkin hyvässä käytössä, Kari mainitsee.

Munukka tietää, että ajamiseen saa menemään niin paljon rahaa kuin haluaa panostaa, mutta RaSMK pyrkii pitämään kokeilukustannukset kurissa. Seuralla on lainata aloittelijoille varusteita sekä pyöristä 50-kuutioista Yamahaa ja 100-kuutioista Hondaa.

– Aika paljon on sellaisia, että on pari kertaa kokeiltu ja sitten ostettu oma pyörä, Kari ja Munukka sanovat.

Seuran jäsenenä ajaminen ei ole kiinnostuneille kovin kallista: jäsynyys maksaa 25 euroa ja koko kauden ratamaksu 50 euroa.

Tärkeintä on luoda nuorille kuskeille mahdollisuus päästä kokemaan koukuttava ajamisen ilo.

– Kypärän kun pistää päähän, niin persoonallisuus muuttuu, Munukka kuvailee.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut