Lapijoen koululla luotiin monipuolisia mediasisältöjä

Koko koulu osallistui mediaviikon työpajoihin, joiden tuotokset julkaistaan keväällä ilmestyvässä koulun digilehdessä.

Veera Heikku kuvasi, kun Hilma Mäntysaari toimi uutisankkurina Lapijoen koulun väliaikaisessa uutisstudiossa.

Lapijoen koululla vietettiin viime viikolla mediakasvatusviikkoa, joka toimi oivallisesti valtakunnallisen Uutisten viikon jatkeena.

Tarjolla oli kolme pajaa 1–3-luokille ja kolme pajaa 4–6-luokille. Näistä oppilaat valitsivat itselleen mieluisan työpajan. Valinnaisen työpajan lisäksi kaikki 1–6-luokat osallistuivat valokuvauspajaan, jota kävi pitämässä Päivi Sundholm.

Nuorimmat oppilaat pitivät sääpajaa, jossa laadittiin säätiedotuksia. ”Ykköskolmoset” myös opettelivat koodaamaan Scratch-ohjelman avulla. Lopputuloksena oli täysin itse kehitelty digitaalinen tarina.

– Sen aiheena on syntymäpäivä, koodaajat Jooa Aho ja Marko Serebrjakovs kertoivat.

Opettaja Tiina Arppe kehui, miten nopeasti oppilaat omaksuivat Scratch-koodaushojelman perusasiat.

– Pidin heille neljän tunnin koulutuksen, ja sinä aikana lapset kehittelivät pareittain digitarinoita.

Jooa ja Marko eivät vielä osanneet sanoa, jatkavatko he koodaamista kotonaan, mutta tulevaisuuden ammatit nuorilla miehillä olivat jo selvillä.

– Minusta tulee arkeologi, kun olen aina tykännyt vanhoista asioista, Jooa ilmoitti.

– Mä luulen, että musta tulee tubettaja, Marko totesi.

Tutkimus- ja dokumentointipaja jatkuu koko kevään. Oppilaat seuraavat, miten kiinanasteri kasvaa siemenestä.

Kukkien kasvua kuvataan, ja tiedot kirjataan sähköiseen alustaan.

Vitosluokkalaisilla oli uutispaja, jossa oppilaat keksivät fiktiivisiä ”aprilliuutisia”, jotka sitten kirjoitettiin uutissähkeiksi ja kuvattiin.

– Meidän uutinen käsitteli sellaista, että Raumalla on suihkutettu hiusväriä ihmisten kasvoihin. Sitä on tapahtunut jo useamman kerran, Veera Heikku ja Hilma Mäntysaari selvittivät.

He työskentelivät koululle pystytetyssä väliaikaisessa uutisstudiossa. Toinen tytöistä luki uutisen, toinen kuvasi.

– Parasta tässä on se, kun saa itse tehdä ja editoida videon, he tuumivat.

Mediaviikolla Lapijoen koulussa toimi myös mainostoimisto, jossa kolmen pojan työryhmä brändäsi tutun suklaamerkin uusiksi.

Tuloksena oli Sairaan hyvä suklaa, jolle kehiteltiin uusi pakkaus QR-koodeineen sekä mainosvideo.

Väinö Reijonsaari, Niilo Rintala ja Vertti Leivo kehuivat työtehtäväänsä ”helpoksi”.

Koululla toimi myös gallup-työpaja, jonka tehtävänä oli selvittää, mikä paikka Lapijoen koulussa on oppilaiden mielestä paras.

Kyselykaavakkeiden lisäksi muutama oppilas kuvattiin ”satunnaisotannalla” videolle, jolla he kertovat, minne he haluaisivat sijoittaa koulussa punaisen pyöreän maton, Suomen Kaunein koti -ohjelman tapaan.

Gallupin tulokset olivat lopulta hyvin selvät: suosituin paikka Lapijoen koulussa on liikuntasali. Kakkosena ”stadikka” ja kolmantena oppilaiden omat luokat.

Lapijoen koulun mediaviikon aikana valmistuneet mediasisällöt julkaistaan kevään aikana koulun digilehdessä.

Myös printtilehti on suunnitteilla.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut