Liike-elämässä tapahtuu: Dubaista Laitilaan kotiutunut viestinnän osaaja löytää yritysten piilevät helmet

Tiina Kontra perusti oman viestintätoimiston Laitilaan.

Lähes 10 vuotta Dubaissa asunut Tiina Kontra muutti viime vuoden loppupuolella perheineen takaisin Suomeen, Laitilan Untamalaan.

Ranskaa ja saksaa sekä markkinointia ja kansainvälistä kauppaa opiskelleella Kontralla on vahva kansainvälinen kokemus, jota hän kartutti vuosien aikana Arabiemiraateissa.

– Tein Dubaissa ensin erään yrityksen sisäistä markkinointia ja viestintää, sitten työskentelin PR-toimistossa muutaman vuoden PR-managerina ja lopulta viitisen vuotta sitten aloitin freelancerina omia viestinnän projekteja. Työskentelin pääasiassa muodin ja lifestylen sekä yritysmarkkinoinnin parissa, Viestintätoimisto Valoa Oy:n perustaja kertoo.

Kontra kutsuu tammikuun 1. päivä startannutta yritystään yhden naisen ”putiikkiviestintätoimistoksi”, jolla on käytettävänään laaja asiantuntijaverkosto.

– Siihen kuuluu muita viestijöitä sekä valo- ja videokuvaamisen ammattilaisia, hän selvittää.

Viestintätoimisto Valoalla on Kontran mukaan kolme päätoimea: PR- ja viestintätyö, johon sisältyy esimerkiksi tiedotteiden laatimista ja haastatteluja sekä promo- ja tiedotustilaisuuksien järjestämistä.

Kontra taitaa myös sosiaalisen median kuviot.

– Voin toimia sosiaalisen median sisällöntuottajana. Hallinnoin asiakasyritysten somekanavia ja autan sosiaalisen median mainonnan suunnittelussa ja toteutuksessa.

Näiden lisäksi Kontra on perehtynyt henkilöbrändäykseen, joka tekee pikkuhiljaa tuloaan Suomeenkin.Hän haluaa rohkaista ihmisiä kokeilemaan sitä, sillä hän uskoo, että edelläkävijät hyötyvät siitä taatusti.

– Sosiaalisessa mediassa toteutettavassa henkilöbrändäyksessä ei ole kysymys oman egon pönkittämisestä, vaan onnistunut brändäys on aitoa ja vakuuttavaa; sellaista, joka hyödyttää niin brändääjää itseään kuin viestin vastaanottajaakin.

Esimerkkinä onnistuneesta henkilöbrändäyksestä Tiina Kontra nostaa K-kauppiaiden persoonien ympärille rakennetut brändit.

– Henkilöbrändäys voi yhtäläisesti olla osa suuren yhtiön kuin tosi pienenkin yrityksen viestintää. Otetaan vaikka kampaaja, joka tietää kaiken hiuksista. Hän voi aamulla tehdä pienen videon, jossa hän antaa konkreettisia kampausvinkkejä. Tällainen toiminta tuo arvoa muille. Samalla kampaaja näyttäytyy yleisölle ammattinsa osaavana asiantuntijana, Kontra kertoo esimerkkinä.

Viestintätoimisto Valoa etsii asiakkaita noin sadan kilometrin säteellä Laitilasta. Eniten Tiina Kontraa kiinnostaa olemassa olevien yritysten viestinnän kirkastaminen ja piilossa olevien ”helmien” löytäminen.

– Monessa yrityksessä on valtavasti potentiaalia, josta olisi hyvä kertoa muillekin. Useinkaan yritykset eivät kuitenkaan osaa itse katsoa toimintaansa ulkopuolisin silmin. Minä haluan nostaa ne helmet sieltä esille ja kohdistaa viestin oikeille medioille ja vaikuttajille.

Liike-elämässä tapahtuu -juttusarjassa kerromme Rauman seudun yritysten kuulumisia.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut