Lukio tutuksi yseille – raumalaisista 9.-luokkalaisista yli puolet hakeutuu jatko-opintoihin lukioon

Lyseon lukion käytävillä riitti tiistaina vilinää, kun tuutorit kierrättivät aineisiin ja rakennukseen tutustumassa olleita Raumanmeren yhdeksäsluokkalaisia paikasta toiseen. Kuvat: Pekka Lehmuskallio

Viivi Auerlehto ja Kaapo Parjanen olivat muiden Raumanmeren ysiluokkalaisten kanssa tiistaina tutustumassa Rauman Lyseon lukioon.

– Lukion vaatima lukeminen ei minua jännitä, sillä lukeminen on vahvuuteni. Ennemmin jännitän huonoa suuntavaistoani ja miten opin liikkumaan tässä rakennuksessa, lukioon peruskoulun jälkeen jatkava Auerlehto summasi vierailupäivässä.

Ensimmäistä kertaa lukion kiinteistössä vierailulla oli myös Parjanen.

– Aion jatkaa lukioon, jotta saan lisää miettimisaikaa, mitä haluan tulevaisuudessa työkseni tehdä, hän jatkoi.

Raumalaisista ysiluokkalaisista yli puolet hakeutuu jatko-opintoihin lukioon.

– Jonain vuonna lukio voi muodostua jossain koulussa suoranaiseksi trendiksi ja tällöin lukioon hakee esimerkiksi 75 prosenttia sen vuoden ysiluokkalaisista, Rauman Lyseon lukion opinto-ohjaaja Elina Haveri kertoi.

Hänen mukaansa jatko-opintojen trendit vaihtelevat vuosittain ja markkinoinnillakin on iso merkitys. Lukiota on esitelty ysiluokkalaisille Raumalla säännöllisesti jo reilut kymmenen vuotta ja vierailuja tehdään myös ammatillisiin oppilaitoksiin.

Kuten koko Suomessa, myös Raumalla tytöt hakeutuvat poikia enemmän lukio-opintojen pariin peruskoulun jälkeen.

– Jossain kohtaa Raumalta haettiin myös Eurajoelle lukioon hyvien etujen vuoksi. Mielestäni tämä on nyt vähentynyt, Haveri sanoi.

– Myös kavereiden päätös voi vaikuttaa koulupaikan valintaan. Mutta jos mennään vain kavereiden päätöksen mukana, eikä itsellä olekaan riittävästi lukuhaluja, voidaan tällöin jonkin ajan kuluttua lukiosta vaihtaa esimerkiksi ammatillisten opintojen pariin, hän jatkoi.

Osa hakee lukioon ysiluokan jälkeen saadakseen lisää miettimisaikaa tulevaisuuden työllistymiselleen.

– Osa tietää haluavansa yliopistoon opiskelemaan ja hakeutuu siksi lukioon. Osa taas ei ole löytänyt ammatilliselta puolelta itselleen sopivaa linjaa ja päätyy siksi lukioon, Haveri kuvaili nuorten valintaperusteita.