Maahantuojilla jo nyt saatavuusongelmia – "niin moni ei ole aktivoitunut kuin olisi tarve"

Etenkin talvirenkaiden valikoiman ja hinnan vaihtelu värittävät loppuvuoden rengaskauppaa.

| Päivitetty

Rauman Rengaspalvelu Oy:n Toni Salo toivoo, että kuluttajat ovat liikkeellä talvirengaskaupoilla ennakoiden.

Venäjän hyökkäyssodan vaikutuksesta maailman rengasmarkkinoihin on uutisoitu keväästä lähtien, mutta kuluttajat ovat reagoineet tilanteeseen varsin verkkaisesti.

Raumalaisen Rauman Rengaspalvelu Oy:n yrittäjä Toni Salo on varsin huolissaan tulevasta talvirengastilanteesta.

– Jotkut ovat sen hoksanneet, että nyt olisi aika tarkastaa oma rengastilanne, mutta niin moni ei ole aktivoitunut kuin olisi tarve.

Salon mukaan etupainotteisesti liikkeellä oleva voi säästää hinnassa verrattuna kiivaimpaan sesonkikauteen.

Suurempi ongelma on kuitenkin renkaiden saatavuus.

– Tukkureiden kaupoissa on liikennevalovärein merkattu saatavuus, ja paljon siellä keltaista ja punaista jo nyt näkyy. Joitain kokoja ei tunnu löytyvän mistään, Salo kertoo poikkeuksellisesta tilanteesta.

Lähes kaikilla suurilla rengasmarkkinoilla on Venäjällä tehdas tai tehtaita, joiden tuotantoa on ajettu alas. Toni Salo kertoo, että nastarenkaista valtaosa on valmistettu Venäjällä.

– Hinnat nousevat tällä hetkellä kovaa vauhtia. Viime syksyyn verrattuna ne ovat nousseet jopa 20 prosenttia.

Lujakumi Oy:n Rauman toimipaikan päällikkö Niklas Vähä-Ettala muistuttaa, että talvirenkaiden markkinat ovat kapeat. Saatavuus- ja hintavaihtelut voivat olla sen vuoksi aika suuriakin.

– Talvirenkaan markkinat ovat perinteisesti olleet vain Venäjä ja Pohjoismaat. Kun Venäjää ei lasketa, niin pohjoismaalaisten talvirenkaiden osuus koko Euroopan rengasmarkkinoista on hyvin minimaalinen.

Vähä-Ettala kertoo, että suurin ongelma Venäjän sodassa rengasmarkkinoille on raaka-ainepula. Se ajaa valmistajat tekemään valintoja.

Rengasvalmistus on keskittynyt isoihin konserneihin, jotka tekevät renkaita eri merkeille kalliista halvempaan. Raaka-ainepulan myötä moni valmistaja on painottanut tuotantoaan parhaisiin merkkeihinsä.

– Tunnettuja laatumerkkejä saa vielä hyvin, mutta tällä hetkellä tuntuu niin sanottujen keskihinnan merkkien saatavuus olevan heikkoa. Niiden tuotantoa on ajettu alas.

– Samoin vähemmän myyviä rengaskokoja on karsittu tuotannosta melko raa’asti.

Vähä-Ettalan mukaan rengaspula on ollut hyvin uutisissa esillä. Hän toivoisi, että kuluttajat ottaisivat asian vakavasti.

– Tänä vuonna kannattaa olla ajoissa liikkeellä. Me olemme ottaneet ennätysaikaisin, jo pari kuukautta sitten, ensimmäiset satsit sisään, vaikka normaalisti vasta elo-syyskuussa on tavara liikkunut.

– Valmistajat eivät oikein itsekään tiedä millä aikataululla saavat lisää renkaita tehtyä. Kun alamme on kovin sesonkiluontoista, on myöhäistä, jos rengassatsin saa maahantuojalta taloon joulukuussa.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut