Maastopyöräily on noussut koko perheen harrastukseksi – kysyntä nousi keväällä uuteen huippuunsa

Pyörä-Nurmin Jussi Nurmi kartoittaa yhdessä asiakkaan kanssa tämän tarpeita maastopyörälle. Kuvat: Pekka Lehmuskallio

Maastopyöriä alettiin kysyä ahkerasti pari vuotta sitten, mutta sittemmin kysyntä on vain kasvanut ja uuden huipun se on saavuttanut jälleen tänä keväänä.

– Viime vuosi oli jo sellainen, että ajattelin kysynnän olevan maksimissaan. Nyt ollaan kuitenkin jo heittämällä viime vuotta edellä, Jussi Nurmi Pyörä-Nurmilta kertoo.

Kauniit kevätpäivät ja ulkoliikunnan suosion kasvu ovat taanneet sen, että maastopyörät liikkuvat.

– Pyöriä ostavat nyt ajajat aina kuusivuotiaasta seitsemänkymppisiin.

Miksi juuri maastopyörä vetoaa nyt kuluttajiin?

Se laajentaa pyöräiltäviä reittejä ja maisemia ihan uudelle tasolle. Kaikille maastopyörä ei silti ole oikea vaihtoehto.

– Moni menee nyt buumin mukana. Meidän tehtävämme on haastatella pyöräostoksille saapunutta hänen ajotarpeistaan. Jos ajelee sunnuntaisin Nesteelle kahville, tähän tarpeeseen ei kannata hankkia maastopyörää.

– Budjettia kannattaa myös miettiä. Noin 400–500 eurolla saa älyttömän hyvän peruspyörän. Täysin maastokelpoista pyörää tuolla rahalla ei vielä saa, mutta enempi sellaisen citymaasturin kyllä, Nurmi kuvailee.

Aliarvostetuimmaksi pyörävarusteeksi Nurmi nimeää polkimet.

– Tonnin pyörä ja vitosen polkimet on aivan väärä suhde. Lukkopolkimissa ja fläppipolkimissa on isoja eroja. On tärkeää, ettei maastossa tarvitse pelätä jalan lipsahtavan polkimelta pois.

Tavallinen maastopyörä selviää latumajatyyppisestä helpohkosta polusta.

Arvokkaamman pyörän ominaisuudet takaavat ajon haastavammissakin olosuhteissa, ja sähköominaisuus puolestaan tuo helpotusta polkijalle

– Ylivoimaisesti eniten kuulee asiakkailta, että Kokkovuoren maastossa käydään haastamassa omia ajotaitoja ja pyörää. Myös Nikulanmäen metsistä kuulee ajotarinoita päivittäin. Onhan noita paikkoja miljoona muutakin, mutta nuo nousevat puheissa eniten esille.

Suomisen pyörän Tomi Suominen ajelee itsekin mielellään maastopyörällä.

Tomi Suominen Suomisen pyörästä allekirjoittaa, että maastopyöräilystä on tullut viime aikoina koko perheen yhteinen harrastus.

– Nimenomaan naiset ovat innostuneet nyt hankkimaan maastopyöriä.

– Maastopyörällä pääsee katselemaan erilaisia maastoja ja maisemia kuin pelkkää maantien reunaa, Suominen kuvailee.

Hän itse fillaroi maastossa viimeksi juuri viikonloppuna.

– Sähkömaasturilla pystyy kasvattamaan omien lenkkiensä kokoa. Meikäläinenkään, kun ei sen enempää harrasta, voi sähkömaasturilla lähteä helposti 30–40 kilometrin lenkille ilman pelkoa tsippaamisesta kesken kaiken, Tomi Suominen kuvailee.

Monesti ihmiset ovat perehtyneet pyörävaihtoehtoihin jo ennakkoon netissä. Koeajoon ja kauppoja hieromaan saavutaan liikkeeseen.

– Pyrimme kuuntelemaan asiakkaan ajotarpeita herkällä korvalla. Turhasta on turha maksaa, mutta sama pätee myös toisinpäin, jos aletaan harrastaa ihan tosissaan.

Valikoimaa maastopyörissä riittää; myös esimerkiksi fat bike eli niin sanottu läskipyörä kuuluu maastopyörien kategoriaan.

– Moni mieltää sen niin sanotuksi lumipyöräksi, ja fat bikea myydäänkin enemmän Oulusta ylöspäin, Suominen kertoo.

Tavallista jäykkäperäistä maastopyörää hän kehuu yllättävän kevyeksi maantieajossakin.

– Ne sopivat ihan käyttöpyöriksi, joilla voi ajaa työmatkoja ja vapaa-ajalla suunnata myös maastoon.

Hankinnassa oleva pyörä kannattaa ehdottomasti koeajaa.

– Meiltä pääsee heti näppärästi testaamaan maastopyöriä mukulakivillä, Tomi Suominen naurahtaa.

Lisää aiheesta

Meren vuosi -koronapyöräily innostaa liikkumaan - Raumanmeren rannoilta löytyy viisi rastia