Matti Esko, vihdoinkin rekkamies!

Raumalaisia laulajien täyskaimoja tanssilavan luona Uuden Rauman jutussa vuonna 2008: Veikko Lavi, Juha Vainio ja Matti Esko.

Kun miehen nimi on Matti Esko, saa tottua siihen, että pyydetään laulamaan Rekkamiestä.

Sehän on Matti Eskon, 72, pitkän uran suurin hitti. Rekan ratista maailmaa, tai ainakin isänmaata, katsellaan myös suosikkilaulajan toisessa isossa hitissa Huomenta Suomi.

Kuten oheinen kuva kertoo, on tähän kaupunkilehteenkin joskus väännetty aiheesta juttua vitsillä.

Ja sitten asiaan. Raumalainen Matti Esko, 48, on tehnyt hienon uran satamien pomohommissa.

Hän oli Rauma Stevedoringin (Europortsin) toimitusjohtaja 2004–2013, Kvarken Portsin toimitusjohtaja 2014–2017 ja nyt Hangö Stevedoringin toimitusjohtaja.

Vuodenvaihteessa hänestä tulee viimeinkin rekkamies. Esko aloittaa silloin euralaisen Auramaa-yhtiöiden varatoimitusjohtajana. Auramaa on myös Kaukokiidon suurin omistaja.

Raumalaisesta Matti Eskosta tulee vuodenvaihteessa Auramaa-yhtiöiden varatoimitusjohtaja. Kuvassa Kaukokiito-rekkoja Auramaan Rauman-terminaalilla. Kuva: Pekka Lehmuskallio

Kaksi asiaa sai Eskon tarttumaan Auramaan tarjoukseen.

Ensinnäkin työmatka lyhenee. Esko on perheineen asunut Raumalla, vaikka työpaikka oli ensin Vaasassa ja Uumajassa sekä nyt Hangossa.

– Ensisijainen syy oli kuitenkin mielenkiintoinen tehtävä. Olen aina motivoitunut vahvimmin, kun saa tehdä uutta ja kehittää.

Päätöksentekoa helpotti Auramaan maine hyvänä perheyhtiönä.

– Satamissa näkee hyvin erilaisia tapoja hoitaa asioita. Auramaasta olen kuullut vain hyvää. Esimerkiksi ajokalustoon on satsattu.

Matti Esko vaihtoi muutaman sanan kuljettaja Kari Rantalan kanssa.

Rekan rattiin Esko ei tartu. Hän tuo taloon talous-, hallinto- ja henkilöstöosaamista. Ehkä uutta näkökulmaakin.

– Logistiikassa on paljon yhteistä, mutta myös erilaisia alakohtaisia haasteita. Satamissa ei vielä ole työvoimapulaa, autonkuljettajia on vaikeampi rekrytoida. Ympäristöasiat nousevat koko ajan vahvemmin esille.

Hangossa Eskolle tulee kaksi vuotta täyteen. Hän vakuuttaa viihtyneensä Metsä Boardin omistaman satamaoperaattorin leivissä.

– Alku oli hankala. Oli menetetty tärkeä asiakas, lakkoiltiin ja suhteet olivat tulehtuneet. Sain tilanteen oikaistua, kertoo Esko, jonka vahvuutena jo Raumalla pidettiin diplomaattista ja reilua johtamista.

Tosi mielenkiintoinen tapaus oli Kvarken Ports, Vaasan ja ruotsalaisen Uumajan puoliksi omistama satamayhtiö.

– Tehtiin ihan uutta, joskin Kööpenhaminan ja Malmön malliin. Pohjalaisten yrittäjähenkinen asenne teki vaikutuksen.

Kimpassa Vaasa ja Uumaja palauttivat myös laivaliikenteen kaupunkien välille. Kaupunkien yhteinen Kvarken Link tilasi RMC:ltä uuden autolautan Merenkurkun linjalle. Alusta rakennetaan nyt Raumalla.

– Ihan loistavaa, että laiva tilattiin Raumalta. Toivottavasti kutsuvat vihkijäismatkalle mukaan, sanoo Esko.

Ja lisää, ettei hän voi ottaa kunniaa laivakaupan junailemisesta kotikaupunkiin.

Europortsin tapahtumia entinen toimitusjohtaja on seurannut, tietenkin, onhan kyse isosta firmasta omalla alalla ja kotikaupungissa.

– Paljon en voi kommentoida. Yleisellä tasolla voi sanoa, ettei ole hyvä, jos lyhyessä ajassa tulee paljon muutoksia.

– On kuitenkin ollut hieno nähdä, että Rauman pitkään vireillä olleet investoinnit saatiin vietyä maaliin, ja edelleen Rauma kehittää satamaansa. Vielä satsaukset eivät näy liikenteen lisäyksenä, mutta uskon konttiliikenteen keskittyvän ja sen kasvun jatkuvan.

Suomessa on vain kolme suurta konttisatamaa: Kotka, Helsingin Vuosaari ja Rauma.