Mielen ja kehon yhteistyöhön perustuva jooga sopii kaikille, mutta oman joogansa löytää vain kokeilemalla

Liikkuvuutta ja voimaa kehittävä ilmajooga on yksi joogan monista lajeista. Tiina Nurmi vetää Raumalla astangajoogan ohella myös ilmajoogaa. Kuva: Pekka Lehmuskallio

Yinjoogaa, hathaa, astangaa, lämpöjoogaa, flowjoogaa, laudejoogaa, ilmajoogaa. Vaiko sittenkin valvetilan ja unen rajamailla tehtävää unijoogaa eli nidraa.

Joogan eri variaatioissa on mistä valita. Karkeasti ottaen nykyisen modernin joogan voi jakaa kahteen eri tyylisuuntaan: asentojoogaan ja meditaatiojoogaan.

Mutta miten löytää oman lajinsa joogalajien viidakosta?

Siinä missä toiselle sopii rauhallisen venyttävä yin, toinen haluaa joogaharjoitukseltaan enemmän tehoa.

– Omaa joogaa ei oikeastaan tiedä kuin kokeilemalla. Jos esimerkiksi pitää fyysisestä harjoituksesta, silloin astanga voisi ehkä sopia. Neuvoisin kokeilemaan eri ohjaajia ja lajeja, jotta löytää sen omansa sanoo astangajoogaa Raumalla ohjaava Tiina Nurmi.

Jooga on laji, joka Nurmen mukaan sopii kaikille. Hän itse aloitti joogaharrastuksen selkävaivojen takia, ja saikin niihin avun.

Moni jää hänen itsensä tavoin koukkuun.

– Jooga jakaa ihmisiä, se joko kolahtaa tai sitten ei. Ja niistä, joihin se kolahtaa, tulee yleensä pitkäikäisiä harrastajia.

Useille joogatunneille voi mennä ilman aiempaa kokemusta, mutta voimakkaalle astangajoogatunnille tullaan aina alkeiskurssin kautta.

– Alkeiskurssilla asanat (jooga-asennot) käydään läpi rauhallisesti.

Tottuneet joogit käyvät myös Nurmen salilla, joogasali Tähti-Astangassa mysore-tunneilla, jossa keskitytään omaan harjoitukseen oman hengityksen tahdissa ilman ohjausta. Ohjaaja on paikalla ja neuvoo tarvittaessa.

Jooga on viime vuosina kasvattanut suosiotaan. Flow-, lämpö- ja yinjoogaa ohjaava Melina Valliluoto arvelee suosion syyksi nykyihmisen tarpeen löytää tila rauhoittumiselle.

– Vaikka joogan eri lajit ovat keskenään erilaisia, niitä yhdistää juuri rauhoittuminen ja oman kehotietoisuuden lisääminen.

Tunneilla tehdään aluksi alkurentoutus ja päätteeksi loppurentoutus, jolla on hauska nimi, kuolleen miehen asana eli savasana.

– Juuri rentoutus, paikallaan olemisen mitään tekemättömyyden tila voi olla se tunnin haastavin osuus, mutta sitä joogassa juuri harjoitellaan. Jokaiselle ihmiselle tekee hyvää pysähtyä oman itsensä äärelle, Hyvinvoinnin Walimolla joogaa ohjaava Valliluoto sanoo.

Hengitys on olennainen osa joogaa. Tunneilla harjoitellaankin Valliluodon mukaan myös hengitystekniikoita ja hengityksen havainnointia.

– Se voi kuulostaa jopa itsestäänselvyydeltä.

Oikeasta hengitystekniikasta on kuitenkin hyötyä myös joogasalin ulkopuolella.

– Hengityksellä on mahdollista rauhoittaa itseään esimerkiksi vaikeassa tilanteessa. Keho voi ja toimii paremmin saadessaan kunnolla happea. Hengitysharjoituksista voi olla apua myös stressaantuneelle, jolla hengitys on saattanut muuttua pinnalliseksi ja lyhyeksi.

Joogalle ominaista on sisäänpäin kääntyminen ja omaan harjoitukseen keskittyminen: itselle ollaan armollisia eikä vertailla itseä muihin.

– Se voi olla jopa vaikeaa. Moni voi tunnille tullessaan ajatella, ettei osaa mitään, ei ole ole notkea tai vahva, sanoo joogaohjaaja Tiina Nurmi.

Ja aina tunnille tupsahtaa joku sellainen joogaaja, jolla on muita parempi kehonhallinta. Joogaopettaja lohduttaa kankeaksi itsensä tuntevia: rautakankikin taipuu.

– Toisaalta kaikkiin asanoihin ei edes ole mahdollista päästä. Joogaa ei ole tarkoitus tehdä hampaat irvessä, tavoitteena on liikkuvuuden ja kehon vahvistumisen ohella hyvä olo ja parempi stressinsietokyky, hän muistuttaa.

Missä Raumalla voi joogata?

  • Kansalaisopistossa on useita eri joogatunteja. mm. hathaa, astangaa, laudejoogaa ja tuolijoogaa.
  • Joogasali Tähti-Astanga: astangajoogaa, hathajoogaa, ilmajoogaa ja yinjoogaa.
  • Wellness Friskin jooga: klassisia hatha- ja astangajoogaliikkeitä.
  • Hyvinvoinnin Walimo: astanga-, flow-, yin- ja ilmajoogaa.

Montaa eri lajia

  • Hathajooga: hengityksen tahdissa lempeitä kehoa ryhdistäviä ja vahvistavia liikkeitä. Sopii myös aloittelijoille.
  • Astangajooga: samanlaisina toistuvat, fyysiset liikesarjat tehdään voimakkaan hengityksen tahtiin.
  • Flowjooga: liikkeet yhdistetään toisiinsa hengityksen johdattamana. Lempeä flow sopii aloittelijoille, voimakkaassa flow´ssa aiemmasta kokemuksesta on apua.
  • Yinjooga: meditatiivisen rauhallista, monen minuutin pituisia venytyksiä. Sopii aloittelijoille.
  • Lämpöjooga: yleensä hatha- tai bikramjoogaa korkeassa lämpötilassa. Sopii aloittelijoille.
  • Ilmajooga: liikkeet tehdään ilmassa käyttäen apuna vyötärön korkeudella olevaa kangaslenkkiä eli hammockia.

Mitä seuraavaksi?

Jooga on notkea laji, ja vain kekseliäisyys on rajana uusien joogatuntien kehittelyssä. Salista on siirrytty saunaan, ja joogatunti voi olla vaikka olut- tai skumppajoogaa, juomapullon tai lasin kanssa tehtävä harjoitus.

Joogata voi mainiosti myös ulkona, tasapainoaan voi haastaa vaikkapa SUP-lautajoogalla. Avantojoogagin on jo ehditty lanseerata.

Joogailla voi myös yhdessä eläinten, kuten alpakkojen tai vuohien seurassa.
Kun taas joogaa koiran kanssa, kysee on dogasta, joogatuokiosta oman lemmikin kanssa.

Välineet tuovat joogaan uuden ulottuvuuden, ja joogalajien valikoima on joogasaleissa kasvanut tunneilla joissa hyödynnetään erilaisia apuvälineitä.

Ilmajoogaa on Raumallakin voinut harrastaa pitkään, mutta joogata voi myös seinään tukeutuen. Seinäjoogassa lantio on tuettuna seinään kiinnitettyyn vyöhön, apuvälineenä ovat myös köydet.

Feetup-tunneilla puolestaan käytetään avuksi pientä joogajakkaraa, jolla voi tehdä joogan inversioita eli ylösalaisia asentoja.

Juttua muokattu 8.1. klo 13.30. lisäämällä joogasali Tähti-Astangan valikoimaan hathajoogan.