Mikä ihmeen hard seltzer? Laitilasta tulee nyt kovaa porevettä ja alkoholitonta olutta

Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan osastolla Gastro Helsinki -messuilla esiteltiin juomatehtaan uutuuksia, kuten hard seltzer -juomia sekä alkoholittomia oluita.

Yhdysvalloissa suuren suosion saavuttaneet hard seltzer -alkoholijuomat ovat kovaa vauhtia rantautumassa myös Eurooppaan.

Hard seltzerillä tarkoitetaan sokeritonta hiilihapotettua makuvettä, jonka alkoholipitoisuus on 4–6 prosenttia.

Yhdysvalloissa myytävien hard seltzer -juomien alkoholi on tyypillisimmillään saatu aikaan käymisteitse, usein ruokosokerista.

Suomalaisista juomatehtaista ensimmäisten joukossa (ellei peräti ensimmäisenä) oman ”kovan porejuomansa” ehti valmistaa Laitilan Wirvoitusjuomatehdas.

Viime viikon Gastro Helsinki -messuilla Laitilan uutuustuotteet, sitruunan ja omenan makuiset Naku Hard Seltzerit saivat innostuneen vastaanoton.

– Naku oli aivan hillitön hitti, ja osastollamme kävi melkoinen kuhina, vaikka Gastro jäikin koronan takia tällä kertaa tynkätapahtumaksi, Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan toimitusjohtaja Rami Aarikka kertoo.

Laitilan Wirvoitusjuomatehdas tuo huhtikuussa kauppoihin myös muiden muassa sitruunanmakuisen humala-makuveden sekä Rauma Bluesin 35-vuotisjuhlavuoden oluen.

Laitilalaisen hard seltzerin kehittelemiseksi virvoitusjuomatehdas lähetti oman tuotekehittäjänsä Amerikkaan tutkimaan paikallista hard seltzer -valikoimaa.

Tuliaisinaan Johanna Paasiolla oli monen valmistajan juomia.

– Testailimme niitä, emmekä olleet täysin vakuuttuneita. Joidenkin käymisteitse valmistettujen hard seltzereiden maku oli tunkkainen. Me halusimme tehdä maultaan mahdollisimman hyvän tuotteen, ja mielestämme onnistuimme siinä.

4,5-prosenttinen Naku Hard Seltzer saa makunsa luontaisista sitruunan tai omenan aromeista – ja alkoholinsa vodkasta.
Kapeaan 33 senttilitran Fit-tölkkiin pakatun juoman kalorimäärä on vain 75 kcl per tölkki.

Laitilan Wirvoitusjuomatehdas ratsastaa nyt juomatrendien aallon harjalla, sillä matala-alkoholilliset, kevyet, sokerittomat sekä myös täysin alkoholittomat juomat lisäävät suosiotaan.

– Kuluttajat eivät ole enää niin humalahakuisia kuin ennen, mikä näkyy erityisesti nuorten keskuudessa. Juomakulttuuri on muutoksessa, ja uskon vahvasti, että tällaiset hard seltzer -tyyppiset juomat ovat tulleet jäädäkseen, Aarikka toteaa.

Laitilalaispanimo esitteli Gastro-messuilla myös kaksi alkoholitonta olutta, Kukko IPAn ja Kukko Pilsin sekä täysin kalorittoman ja sokerittoman makuveden, Citra Humalaveden, jonka sitruunanmakuinen aromi syntyy aidosta amerikkalaisesta citra-humalasta.

Alkoholittomien oluiden valmistuksen aloittaminen merkitsi juomatehtaalle myös laiteinvestointeja.

– Valmistamme uudella laitteella tavallista olutta, josta poistamme alkoholin, emmekä lisää olueen aromeja, vierrettä tai säilöntäaineita.

Niin ikään huhtikuun alussa vähittäismyyntiin tulevat Laitilan alkoholittomat oluet ovat jo saaneet Aarikan mukaan ylistäviä lausuntoja alan ammattilaisilta.

– Monet eivät ole uskoneet, että kyseessä on alkoholiton tuote, hän hymyilee.

Rami Aarikka kertoo Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan harkitsevan parhaillaan ”ihan vakavissaan” verkkokaupan perustamista, jotta kuluttajat voisivat tilata alkoholittomia juomia kotiovelleen sekä kotimaassa että ulkomailla.

Liike-elämässä tapahtuu -juttusarjassa kerromme Rauman seudun yritysten kuulumisia.