”Miten kertoa nuorille, että insseille olisi töitä”

Monet raumalaiset ajavat Raumasterin pääkonttorin ohi harva se päivä. Mutta mitä Nortamonkadulla, Rauman keskustassa, päämajaansa pitävälle firmalle kuuluu?

– Hyvää. Viime tilikauden liikevaihto oli 92 miljoonaa euroa. Ensi vuonna menee rikki sata miljoonaa, vastaa toimitusjohtaja Jouko Mäkilä.

Raumaster myy kuljettimia pääosin energia- ja paperiteollisuudelle.

– Puunjalostusteollisuudessa puhutaan enimmäkseen järjestelmien uusimisesta Skandinaviassa. Alan kasvu painottuu Kiinaan, jossa emme ole vahvasti mukana. Siellä on kotimaista kilpailua ja protektionismia.

Energia vetää bisneksen kasvuun

Energia sen sijaan vetää.

– Biopolttoainelaitoksiin investoidaan nyt kovasti. Luotamme jatkuvaan kasvuun, kun EU on päätöksensä tehnyt. Ruotsissa on jo puolen tusinaa projektia. Saksaan tulee varmasti, kun maa ajaa ydinvoimaa alas. Sitä ei pysty tuulivoimalla korvaamaan, sanoo Mäkilä.

Raumasterille melkein kaikki polttoaineet tarjoavat mahdollisuuden päästä tekemään kuljetinkauppaa.

– Kuljettimilla voi käsitellä esimerkiksi hiiltä, puuta, kuorta, haketta, kotitalous-, muovi- tai teollisuusjätettä. Energiateollisuus käyttää kaikkea, mitä voi polttaa. Japanissa vaikkapa autonrenkaita, palmun siemeniä, riisin kuoria ja niin edelleen.

Raumaster työllistää noin 250 ihmistä. Kun mukaan lasketaan vielä Ketjurauma ja konepaja Virossa (Rauameister) porukkaa on jo liki 400. Henkilöstöstä kaksi kolmasosaa on insinöörejä. Uusien inssien haku on päällä kaiken aikaa.

– Nyt on tarve palkata suunnittelu- ja projektipäälliköt. Työpaikkoja meillä olisi tarjota, mutta miten kertoa nuorille, että insseille olisi töitä. Minä kun en ole Facebook- tai Twitter-sukupolvea, sanoo vuonna 1979 Lönnströmillä aloittanut Mäkilä.

Ammattikorkea yleisin reitti

Mistä insinöörit tähän asti on löydetty?

– Valtaosa on tullut viime vuosina Satakunnan ammattikorkeakoulusta. Tyypillisesti niin, että toisen tai kolmannen vuosikurssin opiskelija tulee kesätöiden kautta taloon. Se onkin hyvä reitti, sillä kuljetinspesialisteja ei valmistu suoraan mistään oppilaitoksesta.

Kaikki myynti hoidetaan Raumalta.

– Meillä on viitisentoista agenttia ympäri maailman. Heiltä saamme vinkit tulevista projekteista. Mutta myyjä singahtaa aina matkaan täältä. Projektinhallinta on alusta loppuun Raumalla, kertoo Mäkilä.

Pienimmät kaupat ovat50 000 euron ja suurimmat jopa 20 miljoonan euron arvoisia.

– Keskikauppa on nelisen miljoonaa euroa, arvioi Mäkilä.

Omaa valmistusta Raumasterilla on Raumalla ja Virossa, mutta alihankinnan rooli on suuri.

– Pyrimme ostamaan valmistuksen läheltä asennuspaikkaa.

Ei koskaan lomautuksia

Raumaster perustettiin vuonna 1984. Firma on kasvanut jo satoja ihmisiä työllistäväksi vientivetoiseksi yritykseksi. Takana on lamavuosia ja maailmantalouden keikahduksia. Raumasteriin ne ovat vaikuttaneet harvinaisen vähän.

– Koskaan emme ole joutuneet lomauttamaan. Eikä ketään ole irtisanottu tuotannollisten ja taloudellisten syiden takia, kertoo toimitusjohtaja Jouko Mäkilä.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut