Miten korona vaikuttaa ottelu-tapahtumiin? – "Itse olen kaivannut hallia, sen fiilistä ja sosiaalisuutta"

Omaa tekemistä pitää koko ajan päivittää ja haastaa, sanoo Lukkoon palannut tapahtuma- ja kehitysjohtaja Sasu Eronen.

Miten korona vaikuttaa ottelutapahtumiin? Kysymys pohdituttaa nyt kovasti jääkiekkoseuroja. Palaavatko katsojat jäähalleihin, kun ovat puolitoista vuotta katsoneet otteluita kotona? Se on vaivatonta ja edullista.

Kuuden vuoden paussin jälkeen Lukon toimistolle palannut Sasu Eronen myöntää kotisohvan Lukon kovimmaksi kilpailijaksi.

– Itse olen kaivannut hallia, sen fiilistä ja sosiaalisuutta. Telkkarista en saa samaa tuntumaa joukkueeseen. Kun paikan päällä pelit seuraa, joukkueesta tulee läheisempi, sanoo Eronen.

Televisioon Erosen oli tyytyminen jo ennen koronaa, kun hän Nipromecin pomohommien takia asui viisi vuotta pääkaupunkiseudulla.

– Harvoin pääsin tänne kotihalliin, mutta tiiviisti fanitin. Yhden käden sormin voi laskea pelit, jotka jäivät telkkarista näkemättä.

Lokakuun alussa hän aloitti Lukon tapahtuma- ja kehitysjohtajana. Lukko järjestää Superpikkujoulut ja Rauma Rockin, mutta tärkeimpiä tapahtumia ovat jääkiekko-ottelut.

– Uskon, että väki palaa halleihin. Tiedän, että sen eteen on paiskittava hommia ja keksittävä aina uutta. Omaa tekemistä pitää päivittää ja haastaa, sanoo Eronen.

Lukon markkinointipäällikkönä syksyllä aloittaneesta Valtteri Nikkilästä piti tulla jääkiekkoilija. Tamperelainen pelasi poikien ja nuorten maaotteluitakin, mutta nakkasi hokkarit naulaan parikymppisenä.

– Lakkasi kiinnostamasta. Tykkäsin kyllä kuulua joukkueeseen, mutten nähnyt itselläni tulevaisuutta ammattilaisena. Olen pienikokoinen, eikä Tappara tarjonnut liigasopimusta. Mestis-kierros ei houkuttanut, vaan halusin yrittää jotain muuta, hän kertoo.

Mutkien ja sattumusten kautta se jokin löytyi Raumalta. Valtteri muutti Raumalle tänne opiskelemaan päässeen tyttöystävänsä perässä.

– Valmensin pikkujunnuja ja kysyi harjoittelupaikkaa Lukon toimistolta. Siitä se lähti. Pätkien ja tuurausten jälkeen sain tämän pestin. Kun Mikael Eklöf ilmoitti lähtevänsä Lukosta, toimitusjohtaja Jukka Kunnas otti minut oikeaksi kädekseen.

Nuoruuden näkökulmaa. Sitä Nikkilä ainakin markkinointiin tuo. Hän muun muassa avasi Lukolle Tiktok-tilin.

– Youtube, Instagram, Twitter, ulkoleditaulut, tiekyltit, lehdet, radio, omat verkkosivut. Siinä markkinointikanaviamme. Kohdentaminen on päivän sana.

Mikä on pääviestinne?

– Yleisön tärkeys. Mitä se tuo pelaajille ja koko yhteisölle. Viesteistä pitäisi huokua se fiilis.

Niin, ne tienvarsille ennen kotimatseja ilmaantuneet mainoskyltit. Toisten mielestä loistavia, toisten mielestä lapsellisia.

– Tarkoitus oli herättää huomiota. Ainakin kauden loppuun saakka jatketaan. Sloganeita mietitään porukalla, ja ehdottaa saa, vinkkaa Nikkilä.

Miksei CHL nappaa?

Lukko kohtaa tänään keskiviikkona kotijäällä Cardiff Devilsin. Voitto varmistaisi raumalaisjoukkueelle jatkopaikan euroliiga CHL:ssä.

Tarjolla on eurooppalaista huippukiekkoa, mutta todennäköisesti katsojia Äijänsuolle saapuu vähemmän kuin vähiten kiinnostavissa kotimaisen sarjan tiistaimatseissa.

Miksei CHL nappaa?

– Ehkä ihmisille jäi mieleen millaista CHL aluksi oli. Silloin ainakin Tappara peluutti paljon nuoria ja CHL:n markkinointi oli aika olematonta. CHL rinnastettiin harjoitusmatseihin, arvelee Lukon markkinointipäällikkö Valtteri Nikkilä.

Hän vakuuttaa, että tänään on toisin. Liigaseurat ottavat CHL:n tosissaan. Suomenmestari Lukko haluaa euroopanmestariksi.

– Tärkeintä on, että pelaajat ymmärtävät CHL:n arvon. Se avaa seuroille uusia mahdollisuuksia. CHL kehittää myös pelaajia, kun he saavat vastaansa kansainvälisiä huippujoukkueita. Pelit ja pelityylit voivat olla erilaisia kuin mihin on totuttu.

Sallamari Impolan uusi duuni mahdollistaa työnteon Pohjois-Amerikasta käsin

Lukon myyntipäällikkönä viime kevääseen saakka työskennellyt Sallamari Impola siirtyi Red Carpet Brand Alliances -firman leipiin. RCBA rakentaa kumppanuuksia elokuva-, urheilu-, kulttuuri- ja tapahtumasponsoroinnissa.

Töiden ohella Impola suorittaa urheilu- ja tapahtumajohtamisen maisteritutkintoa Jyväskylän ammattikorkeakoulussa.

Suuri plussa uudessa työssä on mahdollisuus toimia etänä Pohjois-Amerikasta käsin. Sellaiseen ratkaisuun on tarvetta, sillä Impola on pitkään ollut kimpassa jääkiekkoilija Kaapo Kähkösen kanssa.

Kähkönen siirtyi Lukosta Minnesota Wildiin keväällä 2018. Hän pelasi viime kaudella 24 NHL-ottelussa Wildin maalilla.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Osion uusimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut