Mönkäreen Tornatorille haussa satamapaikka pääkaupungista

Matti Honkaheimo ei voinut antaa etunimikaimansa Matti Mönkäreen elämäntyön valua hukkaan, vaan päätti etsiä purjelaivalle uuden omistajan. Kuva: Pekka Lehmuskallio

Matti ”Jonne” Honkaheimo on ottanut viime vuonna edesmenneen kuvanveistäjä Matti Mönkäreen elämäntyön eli Tornatoriksi kutsutun purjelaivan myynnin vastuulleen. Taiteilijan lähisuku ei halunnut tarttua projektiin, kun taas Honkaheimo ei voinut antaa pirkanmaalaistuttunsa tuhansien tuntien työn valua hukkaan.

Laivan kohtalo on ollut vaakalaudalla, koska sitä uhkaa häätö toisesta Petäjäksestä sataman alueelta. Honkaheimo astui esiin ja päätti yrittää etsiä alukselle uuden omistajan sen sijaan, että satama tai kaupunki joutuisi maksamaan sen romuttamisesta tai upotuksesta sukelluskohteeksi.

– Purjealuksesta on nyt tosissaan kiinnostunut helsinkiläinen yrittäjä, jolla on taloudelliset mahdollisuudet laittaa se kuntoon. Kiinnostuneita on ollut paljon, mutta aluksen katsastuskuntoon saaminenkin maksaa kymmeniä tuhansia euroja.

Uusi omistajaehdokas etsii Tornatorille parhaillaan satamapaikkaa Helsingistä. Ajatus on ensin hinata tai ajaa alus saatetusti Nauvoon telakalle, jossa siitä poistettaisiin ympäristöriskit ja tehtäisiin tarvittava, jotta runko saataisiin katsastettua.

– Ongelmahan on se, että alusta ei ole katsastettu eikä vakuutettu. Sen jälkeen sille voi saada satamapaikan.

Honkaheimo on kuitenkin vakuuttunut, että vaikka tehtävä ei ole helppo, uusi omistaja aikoo siirtää purjelaivan telakan kautta Helsinkiin.

Tarkoitus on jatkaa kunnostusta ja muutostöitä siellä.

– Hän aikoo muuttaa aluksen asuntolaivaksi. Siitä saa rahansa pois, kun sen valmiina myy, jos ei itse halua pitää.

Honkaheimo toteaa, että Mönkäreen haave jää toteutumatta. Alun perin purjealuksen piti valmistuttuaan suunnata Välimerelle ja toimia taiteilijoiden ateljeetilana.

Koko tarina sen sijaan alkaa proomusta, jonka nokialaisveljekset Pertti ja Matti Mönkäre nostivat Pyhäjärven pohjasta kuivalle maalle ja ryhtyivät tekemään siitä purjelaivaa.

Laivaprojektia varten perustettiin Tornator-niminen yhdistys, johon kuului aluksi useita purjelaivan rakentamisesta kiinnostuneita ihmisiä. Lopulta Matti Mönkäre rakensi kolmimastokuunaria pitkään yksinään.

Raumalle alus tuotiin vuonna 1995.

Kuunarissa ei näy enää jälkeäkään järvestä aikoinaan nostetusta proomusta, jota on enää käytännössä veden alla olevassa osassa.

Lehtikuusirunkoinen laiva on 30 metriä pitkä ja 6,5 metriä leveä.

Painoa sillä on yli 200 tonnia, koska sen rakenteissa on betonia. Isomasto kohoaa kannesta pitkälti yli 20 metrin korkeuteen.

Entisen omistajan sairastelujen ja lopulta menehtymisen takia alus on ollut viime vuodet lähes täysin koskematta laiturissa.