Mönkijät eivät ole vain ”bensanpolttajia”

Juha-Pekka Väliviita esittelee cabin-tyyppistä mönkijää, jossa on turvakaarilla ympäröity hytti. Kuvat: Elina Helkelä

Mönkijöiden kysyntä lähti toden teolla lentoon viime vuonna, kun markkinoille alkoi ilmestyä 60 kilometriä tunnissa kulkevia mönkijöitä, joilla saa ajaa tieliikenteessä.

Nyt alle 600 kiloa painavia ja kuutta kymppiä kulkevia ”mönkkäreitä” saa kuljettaa esimerkiksi 15 vuotta täyttänyt, mopoautoajokortin suorittanut nuori.

– Ennen heinäkuuta tieliikennelaissa oli varsin huvittava pikkuvirhe. Sen mukaan henkilöautoajokortilla ei saanut ajaa tällaista mönkijää, mutta sitä vastoin liikennetraktoriajokortin suorittanut 15-vuotias sai sitä ajaa. Nyt bugi on korjattu, Moto-Rauman yrittäjä Juha-Pekka Väliviita naurahtaa.

Mika Väliviita kertoo, että traktorimönkijät kulkevat nyt kuutta kymppiä ja niillä saa ajaa muun liikenteen seassa.

Väliviita kertoo, että hän on myynyt tänä vuonna kymmeniä mönkijöitä, jotka ovat lähes poikkeuksetta olleet tieliikennekelpoisia ns. traktorimönkijöitä.

– Maastomönkijöillä ei saa ajaa liikenteessä. Niitä meille tulee lähinnä vaihdossa. Jotkut tosin ostavat maastomönkkärin esimerkiksi kesämökilleen tai metsäkäyttöön. Niiden vakuutukset ovat kuitenkin jonkin verran kalliimmat kuin tavallisissa traktorimönkkäreissä.

Edullisin traktorimönkijämalli maksaa uutena noin 5 500 euroa. Se on hyvä vaihtoehto mopolle, jolla ei ole sanottavammin käyttöarvoa enää sen jälkeen, kun nuori on lopettanut sillä ajamisen.

– Koska mönkijään on saatavana valtava määrä erilaisia lisävarusteita, siitä on oikeasti paljon hyötyä myös sen jälkeen, kun juniori luopuu siitä, Mika Väliviita huomauttaa.

J-P Väliviidan mukaan mönkijöiden lisälaitevalikoima laajenee koko ajan, mutta jo vakiovarusteet tekevät mönkijästä erittäin hyödyllisen työkalun.

Tukkikärry lavalla. Taustalla näkyy tukkikärry, joka on varustettu hydraulisella nosturilla.

Varustelutaso luonnollisesti paisuttaa mönkijän hankintahintaa.

– Siinä on aina vakiona muiden muassa tavarankuljetustelineet, vinssi ja vetokoukku. Tarvittaessa mönkijä voidaan varustaa kuten maataloustraktori. Siihen saa tukkikärryjä, joissa voi olla lava tai jopa hydraulinen nosturi. Lumihommiin taas löytyy erikokoisia auroja. Mönkijän hyötykäytössä rajana on vain mielikuvitus.

Aina kahdelle rekisteröidyt mönkijät kulkevat 98-oktaanisella bensiinillä. Avomalleissa on pakollista käyttää kypärää, mutta cabin-tyyppisissä mönkkäreissä sellaista ei tarvita. Hytillisissä ajoneuvoissa on myös turvavyöt kahdelle.

– Cabin-tyyppisen uuden mönkijän hinta vastaa uuden mopoauton hintaa. Koska se kulkee kuitenkin kovempaa kuin mopoauto, pidän hytillistä mönkijää turvallisempana ajoneuvona esimerkiksi maantieliikenteessä. Sillä ei jää niin helposti muun liikenteen jalkoihin. Toki silläkin pitää ajaa aivan tien reunassa, J-P Väliviita toteaa.

Avomallisten mönkijöiden ajossa on käytettävä kypärää.

Väliviidan veljekset muistuttavat, että mönkijät pärjäävät monenlaisessa maastossa, myös umpimetsässä.

– Jos nyt puu tulee vastaan, niin se kannattaa kiertää, mutta puuhun mönkkärin kyllä voi vetää sen omalla vinssillä, miehet nauravat.

Mika Väliviita vielä vinkkaa, että nuori voi hyötyä mönkijästä myös muutenkin kuin ajomielessä.

– Sillä voi tienata itselleen vaikka bensarahat. Talvella voi esimerkiksi käydä maksua vastaan tekemässä naapurin lumihommat. Mönkijä ei siis ole todellakaan mikään pelkkä bensanpolttaja.