Mopo, skootteri tai mönkijä on yleensä nuoren ensimmäinen moottorimenopeli

– Tavaraa kyllä on, mutta kylmin kevät 54 vuoteen näkyy täällä myymälässä erityisesti lattialiikenteessä, joka sahaa aikaisempia vuosia selvästi perässä.

| Päivitetty

Nina Nurmi uskoo, että sähkö tulee jo lähitulevaisuudessa mopoihinkin, mutta mopomiitteihin osallistuvat nuoret tuskin haluavat sähkömopoa. – Täytyyhän sen jotain ääntä pitää, Nina nauraa.

Historiallisen kylmä kevät on jarruttanut jonkin verran mopojen, moottoripyörien ja traktorimönkijöiden kauppaa. "Tavaraa kyllä on, mutta kylmin kevät 54 vuoteen näkyy täällä myymälässä erityisesti lattialiikenteessä, joka sahaa aikaisempia vuosia selvästi perässä. Yleensä tähän aikaan vuodesta myymälässä on paljon asiakkaita, ja ajopelien lisäksi kauppansa tekevät erilaiset ajo- ja lisävarusteet", Motiksen yrittäjä Juha ”Juuso” Lujala kertoo.

Juuso on huomannut, että korona-aika muutti asiakkaiden ostokäyttäytymistä siten, että moottoripyörissä nuoret suosivat nykyään ”kyykky- ja nakupyöriä”, kun taas vanhemmat motoristit ostavat enemmän ”seikkailupyöriä”, joilla voi GPS:n turvin ajella haastavampia pikkuteitä.

– Euroopan pitkille reissuille tarkoitettuja pyöriä menee nyt vähemmän kaupaksi.

Mopo pitää edelleen pintansa 15 vuotta täyttäneiden nuorten ajopelinä, mutta Juuso huomauttaa, että siinä kategoriassa myydään nyt kolmenlaisia mopoja.

– Mopomiitteihin ja crossailuun ostetaan supermotoja, jotka hankitaan nimenomaan harrastuskäyttöön eli niitä tuunataan ja kustomoidaan itselle sopivaksi. Sitten on Honda Monkey -tyyppisiä edullisia harrastemopoja, joista rakennellaan aidon Monkeyn näköisiä. Kolmantena moporyhmänä ovat skootterit, joita ostetaan yksinomaan liikkumista varten.

– Esimerkiksi tytölle voidaan hankkia skootteri, jolla pääsee käymään vaikka taitoluistelutreeneissä, isänsä yrityksessä työskentelevä ja pääasiassa ajovarustemyyntiä hoitava Nina Nurmi huomauttaa.

Juuso Lujala kehuu traktorimönkijöiden monikäyttöisyyttä. – Äiti pääsee sillä vaikka sienimetsään ja isä voi aurata lunta pihasta.

Erilaiset traktorimönkijät ovat kasvattaneet suosiotaan voimakkaasti viime vuosina. Samalla, kun mopoautojen kysyntä vähenee, mönkijöiden kasvaa.

– Mönkkärit ensinnäkin maksavat vähemmän kuin mopoautot, minkä lisäksi ne ovat hyvin monikäyttöisiä. Talvisin mönkijällä voi aurata pihaa ja kesällä ajaa vaikka puukuormaa metsästä. Käyttö on siis ympärivuotista, Juuso toteaa.

Vaikka joillakin mönkijävalmistajilla on ollut viime vuosina pulaa komponenteista, Motiksen edustamaa mönkijämallia on Juuso mukaan vielä hyvin saatavilla.

Hän on myös pystynyt pitämään käytettyjen moottoripyörien varastonsa hyvänä, mistä on kiittäminen miehen 47 vuoden kokemusta alalta.

– Minulla on hyvät verkostot niin koti- kuin ulkomaisiinkin myyjiin. Ruotsista olen ostanut paljon käytettyjä pyöriä, sillä ne ovat pääsääntöisesti priimakunnossa.

Moottoripyöräkauppaa Juuso kertoo tekevänsä nykyään paljon netissä.

– Monta kertaa käy niin, etten tapaa asiakasta livenä ollenkaan.

– Lähetämmme pyydettäessä videoesittelyn moottoripyörästä, ja tarvittaessa myös toimitamme pyörän asiakkaalle kotiin, Nina lisää ja harmittelee, että Motiksen ja Motorauman nimistä on edelleen sekaannusta.

Juuso Lujala muutti yrityksensä nimen Motikseksi myytyään valtakunnallisesti tunnetun Moto-Rauma-yrityksensä liiketoiminnan Petäjäksen telakalle.

Samassa yhteydessä uusi omistaja otti käyttöön Motorauma-nimen. Yritys ajatui kuitenkin noin neljän vuoden sisällä konkurssiin.

– Nimimuutos tuottaa edelleen väärinkäsityksiä, ja joudumme usein selittelemään asiaa ihmisille, jotka luulevat yritykseni lopettaneen toimintansa, Juuso Lujala jatkaa.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut