Muistatko, kun autot hallitsivat Rauman keskustaa?

Rauman keskusta on tänään paljon viihtyisämpi ja turvallisempi kuin parikymmentä vuotta sitten. Keskustamme vanha ilme tiivistyi Anundilanaukiolla, siinä elokuvateatterin edustalla missä nykyisin on penkkejä pienen suihkulähteen ympärillä.

| Päivitetty

Rauman keskusta on tänään paljon viihtyisämpi ja turvallisempi kuin parikymmentä vuotta sitten.

Keskustamme vanha ilme tiivistyi Anundilanaukiolla, siinä elokuvateatterin edustalla missä nykyisin on penkkejä pienen suihkulähteen ympärillä. Viime vuosituhannen lopulla siinä oli parkkipaikka, jonka asvalttikaduista erotti punakeltainen metallikaari. Samanlainen tarvittiin myös jalankulkijoita suojaamaan, sillä autoilla ajettiin lujaa ydinkeskustassakin.

Vanhassa valokuvassa näkyvät muuten myös parkkimittarit. Niistä Rauma onneksi luopui osana keskustan kehittämisohjelmaa. Sitä päätöstä kiittävät varmasti yrittäjät ja asiakkaat yhdessä kuorossa.

Mainittua kehitysohjelmaa pohjustettiin reilut 20 vuotta sitten asukas- ja yrittäjäkyselyillä. Kovasti toivottiin kävelykatuja, sillä keskustassa pääosissa olivat autot. Jopa idyllisen Vanhan Rauman pääostoskaduilla – jotka olivat tietenkin asvaltoidut. Jalkakäytävien kapeudesta purnattiin, ja ihan aiheesta.

Kävelykatuja ei Raumalle saatu, mutta kävelypainotteiset Kauppa- ja Kuninkaankadut kuitenkin. Malli on toiminut hyvin – tai ainakin paljon paremmin kuin monet aikanaan pelkäsivät.

Autojen ehdoilla mentiin 2000-luvun alkuun saakka Kauppatorillakin. Niistä katoksista saatte olla toistakin mieltä, mutta kokonaisuutena tori on tänään viihtyisämpi ja turvallisempi kuin torin näyttäessä vain pysäköintialueelta.

Kävelijöitä ja fillaristeja ajateltiin keskustan kehittämisessä vihdoin aidosti.

Kun Valtakadulle tehtiin pyörätie ja parkkitaskut, kadun ylittävä suojatie lyheni noin kahdeksan metriä. Hyvä juttu kaikille jalankulkijoille, mutta varsinkin lapsille ja huonojalkaisille.

Samaan malliin muokattiin Nortamonkatua. Jalkakäytävä leveni noin kolme ja puoli metriä. Ajorata tuntui joidenkin mielestä alkuun ahtaalta, mutta niin vaan liikenne on soljunut väylällä. Eikä ole peltikään kolissut vanhaan malliin.

Roomaa ei päivässä rakennettu, eikä Rauman keskustaa vuodessa kohennettu. Kaupunki on edennyt viisaasti pala palalta. Valmistumaisillaan on melko mittava parannustyö Kalatorin kulmilla.

Valmiiksi Rauma ei tule koskaan. Kehittämiskohteita on helppo osoittaa. Kunhan vain rahaa riittäisi.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut