Nahkahousut älkööt vaivautuko – tässä on pyörä, joka ei taatusti pärise

Moottoripyörämessuilla esitelty tulevaisuuden prätkä näyttää futuristiselta. Verge on ainoa kotimainen sähkömoottoripyörä. Seinäjoella rakennettavasta pyörästä on tulossa 400 kappaleen tuontantoerä. Kuva: Maarit Anttila

Ihan ufon näköinen! No ei varmana kulje sataa!

Sähkömoottoripyörä herättää vielä runsaasti epäilyksiä motoristien joukossa: sehän ei edes pärise!
Monille motoristeille ainoa oikea pyörä onkin juuri se sellainen, joka käyntiin polkaistuaan tipauttaa oravatkin puusta.

– Osa vanhoista motoristeista ajaa hautaan saakka sellaisella lotkottimella. Toisaalta sähkömoottoripyörässä juuri se juttu on loputon tehon tunne vailla ääntä, sanoo ainoan kotimaisen sähkömoottoripyörän kehitysprojektista vastaava, toimitusjohtaja Jaakko Anttila Link Designista.

Motoristeille Helsingin moottoripyörämessuilla esitelty kotimainen katupyörä Verge keräsi ympärilleen kiinnostunutta yleisöä kuun vaihteessa. Koko maailmalle pyörä lanseerattiin maailman suurimmilla MP-alan messuilla Italian Eicmassa viime marraskuussa.

Sähkömoottoripyörän Anttila näkee tulevien motoristien pyöränä.

– Urbaaninen ympäristö kehittyy, ja kaupungeissa tullaan rajoittamaan CO2-päästöjen määrää ja rahoittamaan ympäristöä ääniltä. Tulevaisuudessa polttomoottoreilla ei enää ajeta kaupunkien keskustoissa, uskoo Anttila.

Sähkömoottoripyöriä on jo markkinoilla useammalta valmistajalta, ja katupyörien kokoluokassa vastaavanlaisia malleja on muun muassa Harley Davidsonilla. Vergen erikoisuus on kuitenkin se, että se on ensimmäinen Suomessa suunniteltu ja valmistettava sarjatuotantoon tuleva moottoripyörä. Pyörä rakennetaan Seinäjoella.

Muista markkinoilla olevista sähkömoottoripyöristä se poikkeaa rakenteeltaan. Siinä ei ole erillistä sähkömoottoria eikä ketjuja, kuten muissa vastaavan kokoluokan pyörissä, jotka ulkonäöltään muistuttavat polttomoottoripyöriä.

– Tässä voimanlähde on takarenkaassa, mikä antaa pyörälle sen futuristisen ulkonäön.
Takapyörän sisäkehälle sijoitettu vannemoottori toimii ilman vaihteistoa ja toisiovetoa, mikä vähentää häviöitä, osien määrää ja huoltotarvetta.

Ulkonäkö on muutoinkin futuristisen kulmikas.

– Muotoilussa haettiin tarkoituksella muusta valtavirrasta poikkeavaa muotokieltä, muista erottumista ja uudenaikaisuutta. Tavoitteena oli, että se jo ulkonäön perusteella mielletään täysin uudenlaiseksi moottoripyöräksi, jollaisilla tullaan tulevaisuudessa ajelemaan. Muotoiluun merkittävästi vaikuttanut tekijä on myös puhtaasti valmistustekninen asia, Anttila sanoo.

Parhaiten kaupunkicruisailuun soveltuvan pyörän akkukapasiteetti mahdollistaa Anttilan mukaan säädyllisellä kaasukädellä 300 kilometrin päivämatkan, huippunopeus on rajattu 180 kilometriin.

– Työmatka-ajossa ja cruisailuissa harvoin ajetaan yli 300 kilometriä päivässä. Yhteen soittoon baanalla voi päästellä parisataa, mikä riittää hyvin normaaliin moottoripyöräkäyttöön. Sen jälkeen pitää elektroneita tankata.

Matkapyöräilykäytössä haasteena on toistaiseksi akku. Tällä hetkellä akkujen lataus tyhjästä täydeksi sujuu neljässä ja puolessa tunnissa.

– Myöhemmin luvassa on pikalatauslaite, jolla latausaika lyhenee selvästi.

Vergestä ei vielä ole valmista mallia markkinoilla, ja Seinäjoella rakennettava pyörä on tässä vaiheessa ennakkomyynnissä. Pyörästä on tulossa 400 kappaleen tuotantoerä.

Suomalaisen sähkömoottoripyörän suunnitteluprosessi oli nopea ja ketterä. Työ aloitettiin kesäkuussa 2019, ja Espoossa rakennettu prototyyppi valmistui Eicman moottoripyörämessuille loppuvuodesta.


” Osa vanhoista motoristeista ajaa hautaan saakka sellaisella lotkottimella. Toisaalta sähkömoottoripyörässä juuri se juttu on loputon tehon tunne vailla ääntä.”