Oikosulku tavallisin syy nykyauton palamiseen

Pyhäranta

markku.laine@marvamedia.fi

Autovahinkokeskuksen johtajan Santtu Niemisen mukaan uudet autot syttyvät harvoin tuleen ilman sähkölaitteiden oikosulkua.

– Öljy- tai bensiinivuoto voi myös tulla kysymykseen vanhemmissa autoissa. Nykyautojen turbot käyvät hyvin kuumina. Niiden päälle tippuva öljy syttyy herkästi, selvittää Nieminen.

Autovahinkokeskus tutkii useita autopaloja vuodessa. Vakuutusyhtiöt yleensä haluavat selvyyden onko auto tahallaan sytytetty.

– Nämä tapaukset ovat selvästi suurin ryhmä, mutta tutkimme myös muita. Palojen syyt auttavat muun muassa autonvalmistajia poistamaan riskitekijöitä, sanoo Nieminen.

Vaikka auto olisi palanut kokonaan poroksi, Niemisen mukaan tutkittavaa löytyy silti.

– Tekninen kunto ja syttymispaikka antavat jo paljon osviittaa syttymissyystä, selvittää Nieminen.

Vakuutusyhtiöille tehtyjen ilmoitusten mukaan viime vuonna autopaloja oli 3 364 kappaletta. Kahtena edellisenä vuotena niitä sattui selvästi enemmän.

– Varkaudet ja niiden jälkeen sattuneet palot ovat pudonneet huimasti viimeisten 10 vuoden aikana. Vanhempia 80–90-lukujen autoja oli nykyistä helpompi varastaa. Vuosina 96–98 varashälyttimet yleistyivät, kertaa Heimo Jokinen Liikennevakuutuskeskuksesta.

Jokisen mukaan merkittävät syttymissyyt ovat lisääntyneiden sähkölaitteiden mukanaan tuomat oikosuluista johtuvat palot, öljy- ja polttoainevuodot ja vahingonteot sekä vakuutuspetokset. Myös lohkolämmittimet ja sisätilalämmittimet kovilla pakkasilla voivat myös vioittuessaan aiheuttaa palon.

– Vakuutuspetosten syyt löytyvät useammin vakuutuksenottajasta kuin autosta. Näissä tapauksissa yleensä on takana taloudellinen ahdinko, arvioi Jokinen.

Yrjö Riikonen Suomen Vahinkotarkastuksesta ei pidä henkilöautojen paloja enää suurena ongelmana.

– Eri asia ovat esimerkiksi linja-autopalot, joissa on myös ihmishenkiä vaarassa. Niitä sattuu keskimäärin yksi viikossa. Trafi on kuitenkin käynnistänyt yhteisprojektin palojen ehkäisemiseksi, tietää Riikonen.

Hänenkin näkemyksensä mukaan oikosulku on yleisin syy autopaloihin. Oikosulku kojelaudan alla tai moottoritilassa sytyttää nopeasti autossa olevat eristeet tuleen.

– Nykyautot ovat melko paloturvallisia, mutta Suomen autokanta on edelleen hyvin vanhaa, muistuttaa Riikonen.

” Nykyautojen turbot käyvät hyvin kuumina. Niiden päälle tippuva öljy syttyy herkästi.”

Autovahinkokeskuksen