Olkaa ylpeämpiä Raumasta! – entisenä vaatekauppiaana uusi kaupunginjohtaja Johanna Luukkonen osaa arvostaa yrittäjiä

Johanna Luukkosen työpäivä alkoi aamukahveilla torilla. Pekka Palmu antoi uudelle kaupunginjohtajalle Rakastunut Raumaan -kauppiaiden puseron. Luukkonen halusi vaihtaa sen heti ylleen. "On täällä allakin Rauma-aihetta", esitteli Luukkonen kauppiaille. Kuva: Janne Rantanen

Uusi kaupunginjohtaja Johanna Luukkonen on kiertänyt viime viikot ahkerasti Raumaa polkupyörällä ja kävellen.

– Olen yhä haltioissani. Katson kaupunkia vielä ulkopuolisen silmin. Vanha Rauma, meri ja luonto tekevät Raumasta ainutlaatuisen kaupungin Suomessa. Minusta kaupunkilaisten pitäisi olla ylpeitä Raumasta. Turistit uskovat Raumaan, miksemme itsekin, hehkutti Luukkonen tiistaiaamuna torilla.

Kiistellyt torikatokset osoittivat taas kerran tarpeellisuutensa. Toriparlamentti, torikauppiaat ja asiakkaat pääsivät sateen suojaan.

Ja silti jäi tilaa Rakastunut Raumaan -kauppiaille, jotka olivat kaupunginjohtajan paikalle kutsuneet.

Sekä Rauman Mieslaulajille, jotka Markku Haaviston johdolla kajauttivat pari kuorolaulua.

Kaupunginjohtaja kuvasi Rauman Mieslaulajien esitystä. Kuva: Janne Rantanen

Raumaan rakastuneiden puhemies Pekka Palmu luovutti Luukkoselle kirjeen, jossa toivotaan kaupunginjohtajalta "yrittäjämyönteistä ja keskustelevaa johtajuutta, jossa elinkeinoelämä huomioidaan".

Tämä Luukkosen oli helppo luvata. Hän on tutustunut paikallisiin yrityksiin ahkerasti – niin kuin teki edellisessä pestissään Laitilan pomona.

– Ymmärrän ja arvostan kivijalkakauppaa, sillä olen tehnyt 60 tunnin työviikkoja vaatekaupan yrittäjänä. Sydämeni sykkii yrityksille. Ilman niitä kaupunki saisi laittaa luukut kiinni, sanoi Luukkonen.

Palmu antoi tunnustusta keskustan kehittämisestä. Rauma on vuosituhannen vaihteesta lähtien satsannut infraan noin miljoona euroa vuosittain.

– Meidän on pidettävä huolta tästä ainutlaatuisesta Unesco-kohteesta, jossa on hyvä yrittää ja palvella. Kuten maailmanperintökohteen HIA-arvioinnissa painotettiin, tulisi kaupungin roolin olla suurempi kuin tähän asti, sanoi Palmu.

Hän lisäsi, että yritykset tekevät kyllä jatkossakin osansa kaupungin elävöittämisessä. Esimerkkinä hän mainitsi iltatorit, jotka ovat harvoja korona-ajan tapahtumia Raumalla.

Palmu ehdotti tavoitteeksi Rauman matkailutulon nostamisen reilusta14 miljoonasta eurosta yli 20 miljoonaan viidessä vuodessa.

– Naisten tulee viihtyä Raumalla. He tuovat tänne lapset, eikä miehillä ole muuta vaihtoehtoa kuin tulla mukana, sanoi Palmu.

Luukkonen kertoi miettineensä paljon miten Raumaa kannattaisi markkinoida.

– Mikä olisi se pääviesti? Sen tulee olla erottuva ja aito. Ei mitään päälle liimattua, vaan tämän hienon kaupungin omista vahvuuksista ja tarinoista lähtevää, pohti Luukkonen.

Kauppiaiden toiveita kaupunginjohtajalle

Rakastunut Raumaan -kauppiaiden mielestä Rauma tarvitsee kokonaisvaltaisen markkinointistrategian.

– Tarvitsemme yhteisen keskustelufoorumin, jossa yhteistyössä eri viranomaisten ja yrittäjien kanssa keskustellaan markkinoinnista, viestinnästä ja tapahtumista. Kaupungilta pöydän ääreen voitaisiin kutsua ainakin kulttuurin-, viestinnän- ja matkailun toimialat. Yksi tärkeä tavoite olisi kaupungin matkailumarkkinointi, sanotaan kaupunginjohtajan saamassa kirjeessä.

Rauman kaupunkikeskustan infran todetaan olevan kauppakeskusaluetta lukuun ottamatta hyvässä kunnossa.

– Nyt tulisi keskittyä ”henkisiin asioihin” ja huomioida päätöksenteossa esimerkiksi kaupunkia elävöittävät toimet ja tapahtumat takamaan alueen palveluiden elinvoimaisena pysymisen.

Kaavatyössä tulee kauppiaiden mukaan jatkossakin huomioida alueen yrityselämä ja keskittyä pitämään pääkadut Kuninkaankatu ja Kauppakatu elinvoimaisina.

– Sivukaduilla ei pidä väkisin pitää kiinni liiketilamääräyksistä, vaan kiinteistöjä voitaisiin ottaa asuintilakäyttöön nykyistä helpommin.

Rakastunut Raumaan -kauppiaat pääsivät sateen suojaan torikatosten alle. Kuva: Janne Rantanen