Pakkanen koettelee autoissa eniten akkua

Kylmyys vaikuttaa myös kaikkiin ajoneuvon nesteisiin sekä kumiosiin. Auto kannattaisi aina huollattaa talveksi.

Käyttöauton huoltopäällikkö Juha-Matti Kangas muistuttaa, että täydessä toimintakunnossakin olevan akun kapasiteetti laskee jo kymmenen asteen pakkasessa. Kuvat: Juha Sinisalo

Raumallakin tutistiin viime viikon loppupuolella paukkupakkasissa, ja kovia pakkasia on takuulla tiedossa tänä talvena vielä lisääkin.

Kylmyys koettelee myös ajoneuvoja, joiden pakkaskestävyyteen ovat toivon mukaan niiden omistajat hyvissä ajoin kiinnittäneet huomiota.

– Eniten pakkanen koettelee autojen akkuja. Täydessä toimintakunnossakin olevan akun kapasiteetti laskee jo kymmenen asteen pakkasessa, eikä huono akku anna virtaa juuri lainkaan, jolloin auto ei starttaa, Käyttöauton huoltopäällikkö Juha-Matti Kangas tietää.

Kovien pakkasten tullen olisikin ensimmäiseksi syytä tarkistaa akun kestävyys. Mikäli autoon pitää käynnistysongelmissa antaa apuvirtaa, Kangas kehottaa noudattamaan erityistä varovaisuutta ja mieluiten kääntymään ammattilaisten puoleen.

– Uudet autot eivät kestä yhtään jännitepiikkiä, sillä ne sekoittavat autojen tietokonejärjestelmiä.

Pakkanen vie tehoja luonnollisesti myös täyssähköautojen akuista, jolloin sähköautolla ei pääse niin pitkälle kuin autonvalmistaja on ilmoittanut.

Kylmyys vaikuttaa myös ajoneuvon kaikkiin nesteisiin eli jäähdytin-, jarru- ja tuulilasinpesunesteisiin.

Esimerkiksi talvikäyttöön tarkoitettujen lasinpesunesteiden pakkaskestävyys on tyypillisimmillään -20 astetta. Sitä kylmempään keliin lähtiessään kannattaa lorauttaa pesunesteen sekaan vahvempaa ainetta, jota myydään noin litran pulloissa.

Tuulilasinpesujärjestelmässä haavoittuvin osa pakkasella on ”pissapojan” moottori, joka voi jäätyessään mennä rikki.

Pesunesteen säiliökin voi toki jäätyä ja haljeta, mutta se on harvinaisempaa.

Jäähdytysnesteitä myydään valmiina sekoituksina, jotka kestävät -30–40 astetta.

– Jäähdytysnesteestä pitää aina tarkistaa, että se sopii kyseiseen autoon. Eri laatuja ei parane mennä keskenään sekoittelemaan.

Käyttöauton henkilöautomekaanikko Erkki Tyni tarkistaa auton jäähdytinnesteen pakkaskestävyyden.

Pakkanen puraisee myös auton kumiosia, jotka saattavat kovettua. Ovien tiivisteet eivät liioin pidä kylmyydestä.

– Bensa-autoissa polttoaine palaa puhtaasti, mikä saa aikaan vesihöyryä, joka kerääntyy pakoputkeen etenkin silloin, kun ajetaan lyhyttä kaupunkiajoa. Pahimmillaan pakoputki saattaa jäätyä umpeen, jolloin se pitää sulattaa viemällä auto lämpimään. Ei ole ollenkaan tavatonta, että hinausauto tuo auton sulatettavaksi huoltamolle. Jos asiakkaalla on kiire, pakoputki täytyy irrottaa ja lämmittää puhaltimella. Muussa tapauksessa auto jää meille yön yli sulamaan, Juha-Matti Kangas selvittää.

Jotta talven ja kovien pakkasten aiheuttamat auto-ongelmat saataisiin minimoitua, auto kannattaisi Kankaan mukaan huollattaa muutenkin kuin määräaikaishuoltojen aikaan. Talvihuolto olisi syytä tehdä hyvissä ajoin ennen talven, tai ainakin kovien pakkasten tuloa.

– Talvihuollossa tarkistetaan ainakin jäähdytysnesteen ja lasinpesunesteen taso ja pakkasen kestävyys, selvitetään jarrunesteen mahdollinen vesipitoisuus, tarkastetaan akun kunto, pyyhkijät, valot, öljyn määrä sekä jarrut.

Juha-Matti Kangas muistuttaa myös moottorinlämmittimen käytöstä talvella. Jo +5 astetta kylmemmissä lämpötiloissa moottorilämmitin alkaa säästää polttoainetta, ja päästöt vähenevät. Auto myös lämpiää sisätiloistaan nopeammin, kun moottori on esilämmitetty.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut