Parkkisakko löytyy nyt myös netistä – kuvasta voi katsoa, kannattaako valittaa

Rauman pysäköinnintarkastajilla on nyt käytössään mobiilisovellus, jonka toivotaan parantavan myös asiakaspalvelua. Kuva: Jaana Vieno

Rauman pysäköinninvalvonnassa siirryttiin viikko sitten digiajan seuraavalle rappuselle, kun pysäköinnintarkastajat saivat työkalukseen mobiilisovelluksen. Aiemmin käytössä olleet käsitietokoneet siirtyivät samalla historiaan.

– Siirryimme nyt moderniin aikakauteen, pysäköinnintarkastaja Arja Hyvönen sanoo.

Uuden tekniikan myötä asiakas pääsee lähes reaaliajassa netissä näkemään pysäköintivirhemaksunsa tiedot.

Tiedot löytyvät myös paperisesta versiosta, mutta uutta on se, että netissä näkee myös tilanteessa otetut kuvat.

– Ennen kuvat pystyi katsomaan seuraavana päivänä, eikä silloinkaan netissä, vaan täällä toimistolla, toimistosihteeri Katri Holmala kertoo.

Tietojaan pääsee katsomaan osoitteessa helgapark.net. Osoitteessa avautuu sivu, jossa kysytään auton rekisterinumeroa ja virhemaksun asianumeroa. Ne näpyttelemällä näkee tietonsa. Sivuston kautta pääsee myös maksamaan.

Jos kotona ei ole tietokonetta, voi tietojaan käydä lukemassa esimerkiksi palvelupiste Pyyrmanin asiakaspäätteeltä.

Rauman pysäköinninvalvonnassa toivotaan, että uusi palvelu vähentää oikaisuvaatimuksia. Kuvista voi ensin katsoa, onko oikaisuvaatimukselle tarvetta.

Raumalla kirjoitetaan vuosittain reilut 5 000 pysäköintivirhemaksua. Oikaisuvaatimuksia tehdään noin 300. Oikaisuvaatimus tehdään aina kirjallisesti ja sen ratkaisee pysäköinninvalvoja, joka on lakimies.

– Käsittelyaika on 2–4 viikkoa. Enemmän vaatimuksia hylätään kuin hyväksytään, Holmala toteaa.

Yleisimpiä syitä saada pysäköintivirhemaksu eli kansankielellä parkkisakko ovat väärä aika kiekossa tai kiekon puuttuminen.

Raumalla on kaikkialla katualueella ilmainen pysäköinti, mutta kiekko pitää muistaa. Raumalla pysäköintiä valvoo kaksi kokoaikaista pysäköinnintarkastajaa.

Helgapark on käytössä jo noin 20 kaupungissa. Raumalla nyt käyttöön otetussa sovelluksessa ei voi tehdä sähköistä oikaisuvaatimusta.

– Hankimme nyt ensin tästä kokemusta. Mietimme myöhemmin, otammeko lisäpalvelun käyttöön, Holmala sanoo.

Helgapark-sovellus otettiin Raumalla käyttöön 12. helmikuuta, joten kokemusta siitä ei vielä ole. Hyvönen ja Holmala toivovatkin asiakaspalautetta sovelluksen hyödyllisyydestä.