Pelattaisko kymmentä tikkua vai kelluttaisko kakalla?

Kesällä viihdytään ulkona erilaisia pihapelejä pelaillen ja vesileikeissä remuten.

Tikanheitto, sulkapallo, trampoliini, keinu, kroketti, mölkky, petankki... kesällä voi viettää aikaansa ulkona monenlaisen mukavan puuhan parissa.

Kuumana kesäpäivänä pelailuun on kiva liittää mukaan myös vesielementti.

– Uimalelut ja vesipyssyt ovat joka kesä taattuja myyntiartikkeleita. Myös perinteiset pihapelivälineet, kuten mölkky ja tikka, ovat edelleen suosittuja, Anu Vesanto Muksumassista kertoo.

Viime kesä oli Rauman seudulla helteinen ja lähes sateeton, mikä näkyi myös kauppojen vesileluhyllyissä.

– Kaikki myynnissä olleet vesilelut vietiin käsistä. Täksi kesäksi olemme varautuneet siihen, että uimaleluillekin saattaa taas olla kysyntää. Ainakin alkukesä on on ollut sään puolesta hyvin lupaava, kun hellettäkin on jo ollut, Vesanto hymyilee.

Tämän hetken kuumimmat uimalelut ovat saaneet aiheensa emojien maailmasta.

Vedessä voi nyt kellua vaikkapa jättisuuren vesimeloniviipaleen, ranskanperunalaatikon tai kakkapökäleen päällä.

– Sitten löytyy erilaisia puhallettavia hahmoja, kuten flamingoja, joutsenia ja krokotiileja, Vesanto lisää.

Pitkään vedessä viihtyville on tarjolla puhallettavia drinkkialustojakin.

Muistatko vielä nämä perinteiset pihapelit?

Polttopallo

  • ”Polttaja” yrittää osua ympyrän sisällä oleviin pelaajiin heittäen palloa ympyrän ulkopuolelta. Hänestä, johon pallo osuu, tulee uusi polttaja.

Kirkonrotta eli kirkkis

  • Ensin valitaan ”etsijä” ja ”kotipaikka”, joka voi olla vaikka talon seinä. Muut menevät piiloon sinä aikana kun etsijä laskee esimerkiksi 20:een silmät suljettuina. Leikkijät voivat piiloutua mihin tahansa. Lähelle tai kauas kotipaikasta. Kun etsijä lähtee etsimään piiloutujia, nämä voivat liikkua paikoiltaan. Kun etsijä näkee jonkun piilossa olevan, hänen täytyy koskettaa kämmenellään kotipaikkaa ja huutaa esimerkiksi: ”Jussi-rotta nähty”. Se piiloutuja, jonka etsijä on nähnyt ensimmäisenä, on seuraavalla kierroksella uusi etsijä. Sen jälkeen kun etsijä on nähnyt Jussin, tämä voi yrittää pelastaa itsensä juoksemalla kotipaikalle ennen kuin etsijä ehtii sinne. Tällöin Jussin pitää koskettaa kädellään kotipaikkaa ja huutaa ”Jussi-rotta pelastettu”. Jos piiloutuja onnistuu tekemään tämän ennen kuin etsijä tavoittaa kotipaikan, hän on turvassa. Sekä ”vangiksi” jääneet rotat, että itsensä pelastaneet leikkijät jäävät loppupeliksi kotipaikalle.

Kymmenen tikkua laudalla

  • Versio kirkonrotasta. Siinä kotipaikkana toimivalle laudalle tai levylle laitetaan kymmenen pientä puukeppiä. Joku piiloutujista kumoaa laudan siten, että tikut lentävät ympäriinsä. Sen jälkeen piiloutujat juoksevat piiloihinsa. Etsijä kokoaa tikut taas laudalle, jonka jälkeen hän voi alkaa etsiä piiloutujia.

Tervapata tai pikipata

  • Piirretään maahan suuri ympyrä, jonka reunoille piirretään pieniä puoliympyröitä. Jokainen pelaaja valitsee itselleen kepin tai muun pienen esineen. Yksi pelaajista valitaan kiertämään ympyrää ja muut seisovat omissa puoliympyröissään kasvot ison ympyrän keskiosaa kohden. Kiertävä pelaaja pudottaa oman esineensä valitsemansa pelaajan taakse, jolloin kyseinen henkilö lähtee juoksemaan päinvastaiseen suuntaan kuin esineen pudottaja. Takaisin pudotetun esineen luokse ensimmäisenä ehtinyt pelaaja saa jäädä paikalle. Mikäli pikipataa kiertänyt pelaaja voittaa, hän saa määrätä uuden esineen pudottajan. Hävijäjä putoaa leikistä pois ja leikki jatkuu, kunnes jäljellä on enää yksi pelaaja.

Puuhippa

  • Yksi leikkijöistä valitaan hipaksi. Ympärillä olevat puut ovat turvapaikkoja, joissa leikkijät saavat viipyä vain esimerkiksi viiteen laskien. Yhdessä turvapuussa ei saa olla kerrallaan kuin yksi leikkijä. Hippa yrittää saada kiinni irrallaan juoksevat pelaajat. Kiinni saadusta tulee uusi hippa.

Lähde: Wikipedia ja Lappset

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut