Pellervo Kunnaala kutsuu purjevene S/y Fugan matkaan – luvassa on 5000 mailin edestä tiedonkeruuta: "Ilmatieteen laitoksella innostuttiin ihan hirveästi"

Yhdessä Itämerta tutkimaan -hanke testaa teknologiaa, jolla voitaisiin tuottaa tulevaisuudessa kansalaishavaintoja laajemminkin. Matka alkaa vappuna Raumalta.

Pellervo Kunnaala (edessä) on Yhdessä Itämerta tutkimaan -hankkeen pääarkkitehti. Purjevene S/y Fugan vesillelasku on edessä pian, mutta tiistaina tehtiin vielä kevätkunnostustöitä. Apuna olivat Rebekka Kunnaala (ylhäällä) ja pudasjärveläinen Torsti Vuorma, joka on myös yksi innokkaista matkalle lähtijöistä. Kuva: Juha Sinisalo

Vapunpäivänä Raumalta starttaa poikkeuksellinen purjehdus, kun Pellervo Kunnaalan purjevene S/y Fuga lähtee kohti ulappaa. Kyseessä ei ole mikä tahansa vappureissu, vaan ensimmäinen Yhdessä Itämerta tutkimaan -hankkeen kahdesta matkasta. Matkalta tuotetaan reaaliaikaista tietoa veden ja ilman lämpötilasta Ilmatieteen laitokselle.

– Tässä vaiheessa testataan teknologian toimivuutta ja antureiden sopivuutta tavalliseen veneeseen. Jos tästä saadaan positiivisia kokemuksia, kansalaishavainnointia voisi tulevaisuudessa käyttää enemmänkin, Kunnaala sanoo.

Idean takana ovat Kunnaala ja hänen pitkäaikainen purjehdustoverinsa Mikko Puolitaival. Kunnaala itse on purjehtinut koko ikänsä, ja Itämeri on aina ollut hänelle tärkeä.

– Mikon kanssa pidämme innovaatiolounaita, joilla puhumme turvallisuuteen ja merenkulkuun liittyvistä asioista. Usein mietimme, mitä voisimme tehdä Itämeren hyväksi, Kunnaala kertaa.

Viime syksynä Puolitaival päätyi sattumalta samaan paattiin Ilmatieteen laitoksen työntekijän kanssa. Kunnaala pyysi Puolitaivalta ehdottamaan tälle ideaa.

– Laitoksellahan innostuttiin ihan hirveästi, että tässä on kokeilemisen arvoinen juttu.

Juttu jatkuu faktalaatikon jälkeen.

Matka myös striimataan livenä 24/7

Yhdessä Itämerta tutkimaan -hanke on yhteisöllinen tutkimusmatka Itämeren ympäri.

Kuka tahansa pääsee seuramaan purjehdusta, sillä S/y Fugan matkaa striimataan ympärivuorokautisesti (yhteyksien puitteissa).

Hanke tuottaa tietoa Ilmatieteen laitokselle IoT-teknologian avulla.

Matka käynnistyy vapunpäivänä 1. toukokuuta.

Linkit ja lisätiedot: www.sailingfuga.fi

Hankkeen nimissä Fuuga tekee kaksi matkaa. Ensimmäinen suuntautuu toukokuussa Suomenlahden-kierron kautta Viron läpi Riianlahdelle ja sieltä aina eteläiselle Itämerelle.

– Wismar Saksassa Itämeren eteläisimpänä pisteenä on kääntöpaikkamme. Sieltä lähdetään Tanskan ja Ruotsin rannikon kautta takaisin.

Välissä on pieni kesäloma muun muassa Kunnaalan perheen tyttären ylioppilasjuhlien merkeissä. Iso osa perheen lomasta sujuu tosin sekin purjehtien – ja mittausdataa syntyy.

Toinen matka alkaa Tall Ships Race -tapahtumasta Maarianhaminasta heinäkuun lopulla.

Silloin vuorossa on Perämeren kierto, jonka aikana käydään myös Töressä Ruotsin puolella. Se taas on Itämeren pohjoisin piste.

– Näiltä matkoilta maileja kertyy yhteensä kolmisentuhatta, joka on hieman enemmän kuin Atlantin ylitys (2700 mailia).

Kesälomaseilaukset kun laskee mukaan, maileja tulee 5000. Se on vähän enemmän kuin Helsinki–Chicago-väli, Kunnaala hymyilee.

Perämieheksi opiskelemaan Raumalle aikanaan tullut Kunnaala on purjehtinut lapsesta asti. Tutuksi on tullut Itämeren kehitys, jonka suunta on harvoin ollut hyvä.

– Monessa ollaan menty huonompaan, vaikka välillä näkyy toivonpilkahduksiakin. Mutta esimerkiksi viime kesänä veneen pohjaan kertyi ennätysmäärä näkkiä. Jostain sekin kertoo, Kunnaala huokaisee.

Edelliskesältä Kunnaala muistaa tilanteen, jossa Gotlannista ylöspäin tultaessa piti purjehtia vihreässä leväpuurossa.

– Vaimo sanoi, että kai tämä on sitä meren kyntämistä, kun jää vako perään. Mutta toisaalta esimerkiksi Perämerellä Ruotsin puolella oli samana kesänä erittäin puhtaat ja kirkkaat vedet.

Kirkkaasti Kunnaala haluaa katsoa myös tulevaisuuteen: hän on Itämeren suhteen aina ennemmin optimisti kuin pessimisti. Itämeri voidaan vielä pelastaa, hän uskoo.

– Kun saadaan tällä tavalla dataa 24/7, pystytään tilanteisiin reagoimaan nopeasti. Vastaavasti, jos jossain on tehty Itämereen vaikuttavia toimia, sekin näkyy tällaisen datan kautta heti, Kunnaala pohtii.

Luvassa lienee joka tapauksessa ikimuistoinen matka tiedon tuottamisen merkeissä.

– Itse olen mukana koko matkan, mutta muilta osin miehistössä on vaihtuvuutta pitkin matkaa. Omat poikani ovat mukana, ja lisäksi on ystäviä niin Raumalta kuin muualtakin päin Suomea.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Osion uusimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut