Peltivaheen lisääntynyt liikennemäärä on tuonut pattitilanteita Metallitien risteykseen – erästä toista Rauman risteystä kommentoidaan vielä useammin

Rauman kaupungin suunnittelupäällikkö Riikka Pajuojan mukaan teiden hierarkiaa ohjaavat tietyt periaatteet.

Metallitietä valtatie 12:n suunnasta tulevien on väistettävä Peltivaheelta tulevia ajoneuvoja.

Raumalaisen toimitukseen on kiirinyt tietoja, että Metallitien ja Piipurintien risteys Äyhöllä on viime aikoina tuottanut toistuvia pohdintatilanteita autoilijoille.

Syynä tähän on Peltivaheen päässä kesäkuussa aloittaneen kirpputorin positiivinen asiakasvirta.

Peltivaheen suunnalta risteykseen on tullut autoilijoita runsaasti enemmän mihin aiemmin on totuttu.

Metallitietä valtatie 12:n suunnasta tuleva ei aina huomaa olevansa väistämisvelvollinen, kun Peltivaheen suunnalta tulee ajoneuvo.

Rauman kaupungin suunnittelupäällikkö Riikka Pajuoja vahvistaa, että kyseessä on aivan tavallinen tasa-arvoinen risteys.

Hänen pöydälleen ei ole risteyksestä tullut yhtään kommenttia, mutta ei silti ole yllättynyt siitä, että kohta voi aiheuttaa päänraapimista.

– Näkisin, että kyseessä on hieman samanlainen kuin Nortamonkadun ja Vänninkadun risteys. Moni erehtyy siinä luulemaan, että Vänninkadulta tulija liittyisi risteykseen parkkialueelta. Peltivahe ehkä näyttää vähän samantyyliseltä. Mutta näinhän se ei ole, Pajuoja sanoo.

Riikka Pajuoja kertoo, että aika ajoin liikennesuunnittelussa tulee esiin tilanteita, jossa jokin vuosia käytössä olleen alueen liikennemäärät tai käyttötapa muuttuu.

Hänelle muistuu vastaava tilanne muutamien vuosien takaa Junamiehenkadulta.

– Silloinkin siinä oli kirpputori, mutta silloin puhuttiin enemmän pysäköinnin määrästä ja niistä paikoista.

– Yleensä liikennejärjestelyt tarkastellaan kaavoituksen yhteydessä. Esimerkiksi Sinkokadulle on kaavoitettu kaupan tontti, ja liikennejärjestelyt on jo tarkasteltu kaavoituksen yhteydessä.

Liikennemäärät harvoin muuttuvat yhdellä alueella niin selkeästi, että siihen pitäisi Pajuojan mukaan erityisesti puuttua.

Hän pitää myös ongelmallisena sitä, että yksittäistä risteystä aletaan kohdella toisella tavalla kuin muita.

– Se on periaatekysymys, että osoitetaanko joku väylä etuajo-oikeutetuksi ja muut sille alisteiseksi. Ei voi olla sellaista järjestelmää, että jokin risteys on tasa-arvoinen ja seuraava väistämisvelvollinen. Logiikan pitää säilyä.

Pajuoja kertoo, että keskustan alueella risteykset pidätään pääsääntöisesti tasa-arvoisina. Se hillitsee myös liikenteen tilannenopeutta.

– Esimerkiksi Vänninkadusta tulee sosiaaliseen mediaan tasaiseen tahtiin kommenttia. Keskustassa kaikki risteykset ovat tasa-arvoisia, siksi myös Vänninkatu, Pajuoja kertoo.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut