Pikatreffeillä Raumaa markkinoimassa

Helsinki/Rauma

elina.helkela@marvamedia.fi

Rauma ei ole koskaan ollut venäläisturistien suuressa suosiossa, sillä itämaan matkailijat ovat suunnanneet kulkunsa ja rahansa lähinnä pääkaupunkiseudulle sekä itärajan tuntumassa sijaitseviin kaupunkeihin.

Ensi kesäksikään ei ole lupa odottaa suurta venäläisturistien ryntäystä Raumalle, sillä ruplan huonon kurssin takia venäläisten matkustusinto on lopahtanut.

– Olen jutellut kollegoiden kanssa täällä messuilla ja kaikki sanovat, että Venäjän heikko taloudellinen tilanne kyllä näkyy. Ihmisillä ei yksinkertaisesti ole varaa matkustaa. Meidän onnemme on se, että venäläiset ovat olleet aina marginaalinen matkailijaryhmä, joten Rauman matkailulle naapurimaan taloustilanne ei tee suurta vahinkoa, sanoo matkailupäällikkö Irene Villanen.

Rauman matkailupalvelut osallistuu torstaina käynnistyneille Helsingin Matka 2015 -messuille osana isompaa Suomen matkailuorganisaatioidenyhdistysten koordinoimaa kotimaan matkailuinfopistekokonaisuutta.

Helsingin messuilla Raumaa markkinoidaan pääsääntöisesti matkailualan ammattilaisille sekä median edustajille.

– Huhtikuussa järjestettävillä Tampereen kotimaan matkamessuilla päähuomio on sitten kuluttajapuolella, sillä näin tammikuussa ei kukaan suomalaisista matkailijoista vielä tiedä, mikä on ensi kesän matkakohde.

Villasen mukaan messujärjestäjät ovat Helsingissä hienosti huolehtineet siitä, että matkailualan ammattilaiset pääsevät tapaamaan toisiaan kasvotusten ja solmimaan kontakteja.

– Olemme valmiiksi syöttäneet järjestelmään tietoa Raumasta, minkä perusteella sitten kansainväliset ja kotimaiset matkanjärjestäjät sekä matkabloggaajat poimivat itselleen kiinnostavimmat kohteet. Heitä treffaamme sitten 15 minuutin välein, kertoo Villanen.

Villanen kertoo, että eniten bloggaajia ja ulkomaalaisia matkanjärjestäjiä tuntuu kiinnostavan Rauman kaksi UNESCOn maailmanperintökohdetta sekä saaristo.

– Suurimmalla osalla bloggaajista on joku teema, josta he kirjoittavat. Rauman osalta teema voi olla ulkoilumahdollisuudet, kulttuuritarjonta, Selkämeren kansallispuisto tai lapsiperheille suunnatut aktiviteetit.

Useat toteutuneet pikatapaamiset messuilla kertovat siitä, että niin kansainväliset kuin kotimaisetkin matkanjärjestäjät ovat kiinnostuneita Raumasta.

– Olemme tavanneet ammattilaisia ja median edustajia muiden muassa Japanista, Kiinasta, Liettuasta, Yhdysvalloista, Venäjältä ja Kanadasta. Uskomme, että keskustelut myös tuottavat tulosta ja konkretisoituvat kansainvälisten matkailijoiden lisääntymisenä.

Toimiminen tiiviissä yhteistyössä Visit Finlandin kanssa antaa Raumalle enemmän kansainvälisiä kontakteja ja medianäkyvyyttä.

Yhteistyön puitteissa Raumaa tuodaan maaliskuussa tunnetuksi Saksassa, ja tammikuun viimeisenä viikonloppuna Raumalle saapuu kaksi kansainvälistä matkabloggaajaa.

– Visit Finlandin kautta tulevat bloggaajat ovat luotettavia alansa ammattilaisia. Bloggaaminenhan hakee vielä muotoaan. Olen itse miettinyt, missä vaiheessa menee se raja, ettei kuluttaja enää usko, mitä blogissa lukee? Monet bloggaajathan saavat maksun kirjoituksistaan. Mielestäni tekstin pitää olla sellainen, että se luotettavalla tavalla arvioi kohteen ja pohtii asioita monelta näkökannalta, toteaa Villanen.

Eurajoki esittäytyy myös sunnuntaihin asti avoinna olevilla Helsingin Matka 2015 -messuilla. Osastolla 6k128 tapaa kunnan matkailutoimen lisäksi Teollisuuden Voiman, Vuojoen Kartanon, kristillisen opiston sekä klassisen laulun festivaalin Eurajoki Bel Canton edustajia.

Matka 2015 Helsingin messukeskuksessa

15.–18.1.2015

Pohjois-Euroopan suurin matkailualan tapahtuma.

Mukana 800 näytteille-

Partnerimaana Egypti.

Paikalla 40 kansainvälistä matkabloggaajaa sekä

80 kotimaista bloggaajaa.

Matkamessut

Avoinna yleisölle sunnuntaina 18.1. kello 10-18

www.messukeskus.com

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut