Pikkujoulukyytejä kysytään nyt enemmän kuin ennen korona-aikaa

Viikonloput ovat kiireistä aikaa raumalaisille taksiyrittäjille, mutta kolmesti rokotetut eivät uskaltaudu sotetaksien kyytiin vieläkään. Alalla on myös pienimuotoinen kuljettajapula.

Rauman Ula-Taksi Oy:n puheenjohtaja Ilkka Leivo iloitsee vilkastuneista viikonlopuista, joita alkanut pikkujoulusesonki vielä ryydittää.

Raumalaisilla taksiyrittäjillä riittää kiirettä – ainakin viikonloppuisin. Jopa niin paljon, että nyt kuumimman pikkujoulukauden aikana etenkin tilataksivarauksia on ollut jopa enemmän kuin ennen korona-aikaa.

– Firmat tilaavat kyytejä nyt laivoille sekä muihin pikkujoulutilaisuuksiin. Sitä vastoin sote- ja invataksikuljetuksissa on hiljaista, sillä vaikka monet ovat saaneet kolme koronarokotetta, he eivät uskalla lähteä kotoaan liikkeelle. Tämä näkyy erityisesti ikäihmisten kohdalla, Rauman Ula-Taksi Oy:n puheenjohtaja ja Rauman Seudun Palvelutaksit Oy:n toinen omistaja Ilkka Leivo toteaa.

Silti Leivo ottaa puheeksi taksialalla vallitsevan pienimuotoisen kuljettajapulan, sillä vaikka taksiliikenteen harjoittaminen tehtiin vuonna 2018 lakimuutoksella helpommaksi, se ei tuonut ainakaan Rauman seudulle lisää kuljettajia.

– Muutama uusi toimija lähti lakimuutoksen jälkeen alalle, mutta lopetti kuitenkin pian. Nykyään Ula-Taksissa on hieman alle 40 taksiyrittäjää, Leivo selvittää.

Rauman Ula-Taksi kuuluu Satakunnan Aluetaksiin eli Aitotaksiin, jolla on oma kyytivälityskeskus. Aitotaksin voi tilata ovelleen myös mobiilisovelluksen avulla.

Fonecta on puolestaan lanseerannut valtakunnallisen 02 Taksi -sovelluksen, jota kautta tilatut kyydit tulevat myös kaikille niille raumalaisille taksiyrittäjile, joilla on Fonectan kanssa sopimus.

– Käytännössä lähes kaikilla raumalaisautoilijoilla sellainen on, Leivo jatkaa.

Aitotaksi- ja 02 Taksi -sovelluksista auton tilaaja näkee, mitä autoja on vapaana, kuinka kauan auton tuleminen kestää ja mitä kyyti maksaa. Kyydin voi sovelluksessa maksaa myös etukäteen tilauksen yhteydessä.

Vaikka viikonloppuisin takseilla riittää kyydittäviä, ei entisaikojen käsirysyjä taksitolpilla enää juuri nähdä. Rauman yöelämä kun on rauhoittunut huomattavasti viimeisten vuosien aikana.

– Silloin parikymmentä vuotta sitten, kun aloitin nämä hommat, joka toinen asiakas oli nuori alle nelikymppinen ja joka toinen sitä vanhempi. Nyt voi sanoa että yhdeksän asiakasta kymmenestä on alle 45-vuotias. Tuntuu siltä, että vanhempi väki ei takseilla nykyään ajele.

Raumalaiset taksiyrittäjät seuraavat aikaansa, ja ensimmäinen täyssähköautokin on jo Ula-Taksin riveissä. Tila-autoilla ajava Leivo ei ole vielä toistaiseksi löytänyt automerkkiä, jonka sähköinen tila-automalli soveltuisi invataksi-käyttöön, ja jolla voisi ”pomminvarmasti” ajaa 300 kilometriä suuntaansa.

– Sitten, kun sellainen tulee markkinoille, voin harkita ostamista.

Leivo kertoo myös, että koulukyytejä ajavat raumalaistaksit ovat viime aikoina päivittäneet ensiapuosaamistaankin suorittamalla kukin ensiapukurssin.

Leivon mielestä Rauman seutu näyttäytyy taksiautoilun kannalta varsin myönteisenä, joskin Olkiluodontie ja Pyhärannan Rantatie ovat hänen mukaansa ”järkyttävässä kunnossa”.

– Pusikkoa saisi raivata teiden varsilta, sillä alueilla vilisee kauriita ja peuroja.

Rauman taajama-alueesta hänellä ei ole juurikaan pahaa sanottavaa.

Liikenneturvallisuutta, erityisesti jalankulkijoiden osalta, hän parantaisi rakentamalla teille mieluummin saarekkeita kuin töyssyjä.

Kasitien pikkuhiljaa etenevä parantaminen saa mieheltä myös plussaa.

Leivo toteaa, että Raumalaiset taksiautoilijat suhtautuvat lähitulevaisuuteen nyt odottavin mielin, sillä ala on pirstoutunut, ja ensi vuoden alusta sotekuljetuksia välittää entisen Satakunnan Aluetaksin asemasta FCG-keskus.

– Olemme isojen kysymysten edessä. Aika näyttää, miten uusi systeemi toimii.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut