”Polttomoottoriautoa en enää ostaisi” – Markku Pekonen osti viime keväänä käytetyn Teslan, eikä ole katunut valintaansa

Markku Pekonen osti viime huhtikuussa käytetyn Teslan, joka maksoi suunnilleen saman verran kuin premium-luokan auto uutena. Kuvat: Pekka Lehmuskallio

Kulttuurikuppila Brummin isäntä ja GU-ohjelmat-yrityksen toiminnanjohtaja, muusikko Markku Pekonen on paljon liikkeellä. Hän ajaa autollaan vuodessa noin 70 000 kilometriä.

Vielä viime talvena mies taittoi matkaa dieseliä haukkaavalla Land Roverilla, kunnes kyllästyi makselemaan isoja polttoaine- ja huoltokuluja.

– Olin katsellut sähköautoja ”sillä silmällä” jo pari vuotta, ja kun Teslan hinnat sitten tulivat keväällä reilusti alas, ostin vuoden 2014 Tesla Model S:n. Olen ajanut sillä huhtikuun lopusta tähän päivään mennessä jo 46 000 kilometriä.

Pekonen on laskenut, että 70 000 kilometrin ajot täyssähköautolla tulevat noin 10 000 euroa halvemmiksi verrattuina hänen aiempaan autoiluunsa.

Teslan mittarissa on nyt noin 140 000 kilometriä. Seitsemän vuotta vanhan auton akun kapasiteetti on laskenut tässä ajassa vain vajaa kymmenen prosenttia.

– Jossain vaiheessa akku pitää tietysti vaihtaa tai korjata, mutta vanhojenkin sähköautojen akut saattavat kestää jopa 800 000 kilometrin ajot, ja tulevaisuudessa akuille lupaillaan 1,5 miljoonan kilometrin takuita. Toivottavasti tulevaisuudessa vanhaan sähköautoon saa uuden sukupolven ajoakun pidemmällä eliniällä, entistä nopeammalla latauksella ja pidemmällä toimintamatkalla, hän tuumii.

Tesla on edelläkävijä langattoman ympäristön ja autoilun yhdistämisessä. Markku Pekonen pystyy seuraamaan kännykästään muun muassa, missä ”frouva” perheen autolla ajelee ja paljonko akun varausta on jäljellä.

Pekonen on tyytyväinen Teslan pitkiin huoltoväleihin.

– Sähkömoottorissa on noin 98 prosenttia vähemmän liikkuvia osia kuin polttomoottorissa ja tästä johtuen huoltotarve on marginaalinen. Moottorin jäähdytysneste ja alennusvaihteiston öljyt olisi hyvä vaihtaa noin 100 000–200 000 kilometrin välein, ei muuta.

Muilta osin Tesla ikääntyy kuten muutkin autot, tosin sen jarrut eivät kulu siinä missä polttomoottoriautossa, koska sähkömoottori hidastaa auton vauhtia heti jalan noustessa ”kaasupolkimelta” ja samalla akku ottaa liike-energiasta virran talteen. Tesla on alumiinisesta rakenteestaan huolimatta kokonaismassaltaan painava ajoneuvo, joten alustan huoltoa on kevyempää autoa enemmän.

Sähköautot ovat hyviä talviautoja ja lämpenevät sisätiloiltaan nopeasti, Pekosen Teslakin jo viidessä minuutissa pikkupakkasilla ja auton voi napsaista lämpeämään puhelimen sovelluksesta.

Pekosen mielestä sähköautoilu on niin edullista ja vaivatonta, että polttomoottoriautoa hän ei enää tule hankkimaan.

Pidempi lämmitysaika lämmittää myös akkua, minkä vuoksi se on hyväksi autolle kovemmilla pakkasilla.

– Sähköautoa on hyvä pitää talvella piuhan päässä aina kun mahdollista. Jos auto seisoo pakkasessa pihalla ilman sähköä, sen sähkönkulutus nousee kylmiltään liikkeelle lähdettäessä jonkin aikaa jopa 30 prosentilla, Pekonen tietää.

Hänen mukaansa talvi ei ole kuitenkaan sähköautoilijalle sellainen mörkö, mitä julkisuudessa on arvioitu. Kulutus ei tuplaannu, ja parhaimmillaan se voi olla alle kesäkulutuksen, koska vauhti on pienempi.

– Auton voi kyllä jättää pakkaseen vaikka viikoiksi ilman verkkovirtaan kytkemistä, koska sähköauton ajoakku ei juurikaan pura varausta, mikäli auto on lepotilassa.

Sähköauton ostoa harkitsevaa kiinnostanee auton lataus.

– Kannattaa ottaa huomioon auton sisäisen laturin teho, Pekonen opettaa.

Kotilatausasemasta ja auton laturin tehosta riippuen kotona lataa 15–100 kilometriä tunnissa. Energiakustannus tällöin on keskimäärin kaksi euroa sataa kilometriä kohden.

Auton oma laturi määrittää latausnopeuden myös julkisissa niin kutsutuissa Type 2 -latausasemissa, kun taas pikalaturit ohittavat auton omat laturit ja syöttävät tasavirtaa suoraan akuille. Silloin latausnopeutta rajoittaa lähinnä akun koko ja akun muut ominaisuudet.

Lähitulevaisuudessa esimerkiksi K-ryhmän ja IONITY:n 350 kilowatin suurteholatausasema Ionity lataa jopa 300 kilometriä 15 minuutissa.

Bensa-auton tavoin myös sähköauton kulutus vaihtelee muun muassa sään, rengaskoon, ajonopeuden ja ajotavan mukaan.

Auton ilmoittama toimintamatka voi vaihdella useita kymmeniä kilometrejä.

– Teslani ilmoittaa täydellä varauksella toimintamatkaksi 370 kilometriä, käytännössä sillä ajelee olosuhteista riippuen 300–400 kilsaa, Pekonen toteaa.

Tesla on markkina-arvoltaan nyt kaikkien aikojen arvokkain amerikkalainen automerkki.

Hän on tyytyväinen jatkuvasti laajenevaan latauspisteiden verkostoon, josta löytyy ilmaisiakin latauspisteitä. Paikat löytyvät sovelluksien avulla, ja autokin tietää missä lähin latauspaikka on ja auttaa kuskia ajojen suunnittelussa.

Raumalla ja lähikunnissa on useita eri palvelutarjoajien julkisia latauspisteitä, joista suurin osa on maksullisia ja muutamat ilmaisia.

Teslalla on oma Supercharger-latausverkosto, joka on vielä toistaiseksi ilmainen tietyille vuosimalleille, kuten Pekosen autolle.

– Latausinfraa nousee ihan mukavalla tahdilla esimerkiksi ostoskeskuksiin, mutta niiden käyttöä ja laskutusta tulisi jotenkin standardisoida. Varmaan tähän on tulossa jatkossa selkeyttä.

Täyssähköautoa harkitseva saa helposti lisätietoja netistä alan sivustoilta ja esimerkiksi Sähköautot - Nyt! Facebook-ryhmästä.

Vertailuja tehdessä on hyvä kiinnittää huomiota termeihin, jotta ei sekoita esimerkiksi moottorin tehon kilowatteja (kW) akun kapasiteettiin, joka taas ilmoitetaan kilowattitunteina eli kWh. Tutuksi tulevat nopeasti alussa vieraammat termit, kuten mm. lataukseen liittyvät CCS ja CHAdeMO.

– Tämä ei ole mitään rakettitiedettä, vaikka onkin pahimmillaan vähän haastavampaa kuin bensan tai dieselin tankkaaminen. Minun tapauksessani suurin osa ajoista menee yhdellä latauksella. Kytken auton illalla kotona sähköön ja aamulla lähden matkaan ladatulla autolla, aivan kuin kännykkää lataisi, Pekonen kertoo.

Mies odottaa nyt, että markkinoille tulisi hinnaltaan kilpailukykyisiä, ison vetomassan sähköautoja, vaihtoehdoksi polttomoottorikäyttöisille kuorma- ja pakettiautoille.

– Muutamat autonvalmistajat tekevät hienoa pioneerityötä sähköautorintamalla. Kysyntä kuitenkin edelleen ylittää tarjonnan moninkertaisesti. Akkuteknologian kehittyessä autonvalmistajille tulee onneksi enemmän mahdollisuuksia ja sitä kautta autojen ostajille lisää vaihtoehtoja, Markku Pekonen tuumii.

Lisää aiheesta

Brummi avautuu remontin jälkeen uusin kujein: "Päästään vihdoinkin aloittamaan pitkään suunnitteilla olleet Keskiössä 360° -liveklubit"

Koeajo: Tesla Model S on koukuttava ajokokemus

Saammeko vihdoin edullisen Teslan? Uuden kansanmallin myyntihinta laskee USA:ssa 30 000 euroon

Tesla valitsi Euroopasta Berliinin – Suomikin havitteli aluksi jättimäistä akkutehdasta, mutta haku jatkuu yhä