"Puhutaan kuin ystävä ystävälle" – Hannu Vapola vastaa SPR:n auttavaan puhelimeen

Hannu Vapola vastaa puheluihin työhuoneessaan. Käden ulottuvilla on koko ajan kuppi kahvia. Papereista löytyy apua, kun soittaja pitää ohjata muiden palveluiden piiriin.

Punainen Risti avasi huhtikuun alussa valtakunnallisen auttavan puhelimen. Puheluihin vastaa yli 200 vapaaehtoisen joukko. Yksi heistä on raumalainen Hannu Vapola.

– On mielenkiintoista auttaa ihmisiä. Ja sitten kun tuntee onnistuneensa, on itselläkin hyvä mieli, Vapola sanoo.

Vapolalle vapaaehtoinen auttamistoiminta on tuttua yli kymmenen vuoden ajalta, sillä hän on mukana alueellisessa SPR:n henkisen tuen hälytysryhmässä. Ryhmän 18:sta vapaaehtoisesta neljä lähti mukaan myös auttavaan puhelimeen.

Henkisen tuen hälytysryhmä auttaa äkillisessä tilanteessa yksin jääneitä ihmisiä. Auttamaan mennään paikan päälle parittain. Auttavassa puhelimessa pois jää lähikontakti.

SPR:n auttava puhelin päivystää maanantaista perjantaihin kello 9–21. Kerralla linjoilla on viisi vapaaehtoista kolme tuntia kerrallaan.

– Vapaaehtoisia on niin paljon, että on toivottu, että jokainen ottaisi vain yhden vuoron viikossa, Vapola kertoo.

Vapolan mukaan jotkut ovatkin kokeneet hankalaksi sen, että uusintasoitossa vastaaja on eri ihminen. Varsinkin, jos juttu on luistanut mukavasti, moni toivoo samaa vastaajaa.

Hannu Vapolalla oli maanantaina neljäs vuoro. Hän istuu kotona Lapissa työhuoneessaan termospullollinen kahvia vieressään ja iso pino papereita edessään.

– Toivomuksena on, että vastaaja olisi yksin, että puhelulle ei olisi muita kuulijoilta. Tässä kuitenkin käydään luottamuksellisia keskusteluja.

Puhelut ovat niin luottamuksellisia, ettei edes nimiä käytetä. Vastaaja vastaa etunimellään, soittaja voi jättää etunimensäkin sanomatta.

Papereista puolestaan löytyy tietoa, josta puhelun aikana saattaa olla hyötyä. Kaikkia soittajia ei pystytä auttaamaan, ja silloin soittaja ohjataankin muiden palvelujen piiriin.

– Aina eivät myöskään kemiat sovi. Silloin kehotetaan soittamaan uudelleen myöhemmin.

Moni soittaakin usein, jotkut jopa monta kertaa saman kolmen tunnin vuoron aikana. Joitakin soittajia voikin pitää jo melkein häirikköinä.

– Mutta emmehän me pysty sitä kontrolloimaan. Jokaiseen suhtaudutaan ystävällisesti.

Vaikka auttavia puhelimia on monella yhteisöllä, soittajista ei tarvitse kilpailla. Vapolan mukaan soittajia riittää.

– Ihmisillä on tarve puhua. Paljon soittavat yksinäiset, jotka ovat karanteenissa. Soittajia on kaiken ikäisiä, mutta eniten iäkkäämpiä.

Soittaja ei välttämättä pelkää koronaa, vaan enemmän painaa juuri yksinäisyys. Pisin Vapolalle osunut puhelu on ollut tunti ja vartti.

– Siinä voidaan jutella mukavia ja parantaa maailmaa. Puhutaan kuin ystävä ystävälle.

Puhelut voivat olla myös raskaita ja hankalia. Niinpä onkin tärkeää, että myös auttajat pysyvät kunnossa.

Jokaisen tekemänsä vuoron jälkeen vapaaehtoisille järjestetään nettipalaveri, jossa käydään läpi vuoron antia. Ryhmää vetää SPR:n psykologi ja kaikki pääsevät ääneen.

– Se on hirmuisen hyvä palaveri. Purku kestää 1–1,5 tuntia. Lisäksi voi soittaa henkisen tuen ryhmän vetäjälle. Asiat eivät saa jäädä painamaan, Vapola huomauttaa.

SPR:n auttava puhelin palvelee ma-pe klo 9-21 numerossa 0800 100 200. Soittajalle puhelu on maksuton.