Pyhämaalainen "hybridipaatti" on insinöörin ideoinnin lopputulos – eikä toista samanmoista vastaan tule

Jari Ruususen Jatket 69 kulkee lihas-, sähkö- ja tuulivoimalla.

| Päivitetty

– Minulla pitää aina olla joku projekti menossa, valitettavasti, Jari Ruusunen, 70, toteaa nauraen. Pyhämaassa meren rannalla asuva yrittäjä ei osaa olla toimettomana eläkeikäisenäkään; hän ajaa päivittäin yritystensä JR-Holvikellarin ja Holvisaunat Oy:n toimipaikoille Euraan ja Lappiin. Vapaa-ajat hän sitten käyttää erilaiseen puuhailuun, josta viimeisimpänä tuloksena on koko maailmankin mitassa ainutlaatuinen vesikulkuneuvo, Jatket 69.

Kuusi metriä, yhdeksänkymmentä senttiä pitkä hybridivene kulkee lihas-, sähkö- ja tuulivoimalla.

Ruusunen kertoo, että alkujaan paatti oli pienimoottorinen soutuvene, jonka pituus oli 3,80 metriä.

– Aloin miettiä, saisiko siitä veneen, jota voisi liikuttaa eri voimanlähteillä, ja niin siinä sitten kävi, että homma lähti vähän lapasesta.

Koska Ruusunen halusi kasvattaa veneensä pituutta, hän otti yhteyttä ”lasikuitumiehiin” kysyäkseen, onko veneen jatkaminen ylipäänsä mahdollista.

– Eräs sanoi, että homma on niin isotöinen, ettei kannata. Sanoin, että olen samaa mieltä: iso homma se on, mutta ei mahdoton. Avukseni sain lopulta raumalaisen ammattilaisen Matti Nordbergin.Vuoden vaihteessa Ruusunen ryhtyi veneen runkotöihin yrityksensä hallissa. Hän sahasi veneensä keskeltä kahtia ja jatkoi sitä 3,10 metrillä.

– Nordberg auttoi minua kuiduttamisessa. Suurin työ olikin muotin rakentamisessa, Ruusunen kuvailee.

Veneen kokonaispainoksi tuli noin 300 kiloa. Sen runko muistuttaa kaksikölisen katamaraanin runkoa; vaikka Jatket 69:n pohja on tasainen, sen molemmilla sivuilla on köliä muistuttavat siivekkeet.

Vakautta lisäävät yhteensä 800 litran ponttoonit, jotka on koteloitu veneen sisäpuolelle.

– Olin alusta asti täysin varma siitä, että veneestä tulee vakaa. Sillä on lisäksi todella helppo rantautua ja lähteä liikkeelle, Ruusunen kehuu.

Insinööri-Ruusunen selvittää innostuneena veneen sähkökäyttöisen 48-volttisen perämoottorin virranlähdettä:

– Veneeseen asennetut aurinkopaneelit lataavat kahta 12 voltin akkua, jotka antavat virtaa invertterilaturille. Se taas puolestaan lataa perämoottorin akkua. Moottorissa riittää virtaa hyvin jopa 10 tunnin ajoon, mikäli ajetaan uistelunopeutta.

Ruusunen kertoo, että hän oli ensin hankkinut aurinkopaneelinsa tyystin toiseen tarkoitukseen, mutta sitten hän keksikin ryhtyä sovittelemaan niitä veneeseensä.

– Ongelmaksi muodostui, että mihin ne siinä veneessä pannaan? Silloin keksin kaaren, jonka kyljessä paneelit nyt ovat. Kaareen on tulossa vielä ulos vedettävä katos peräpään kahdelle soutajalle, mies paljastaa.

Soutajia Ruususen hybridipaatissa saakin olla. Ja jopa enemmän kuin kaksi.

Jatket 69:ssä on kaikkiaan viisi soutupaikkaa. Peräpään airot ovat amerikkalaiset nivelairot, joiden soutaminen vaatii aluksi pientä totuttelua.

Tuulivoimaa veneen kulkuun saadaan optimistijollan myötätuulipurjeesta, jota on Jatket 69:ää varten pienennetty.

– Suunnittelin ensin, että paattiin saataisiin lisävauhtia vetovarjolla, mutta päädyin kuitenkin optarin purjeeseen. Masto puolestaan on lyhyt ja kevyt käsitellä, joten saan sen helposti yksinkin nostettua paikoilleen keskellä merta.

Jatket 69:n neitsytmatka ajoittui kesäkuuhun, minkä jälkeen Ruusunen on veneillyt sillä tavan takaa. Mies on silminnähden tyytyväinen luomukseensa.

– Toista samanmoista ei vastaan tule. Tuntuu vielä niin hienoltakin, kun vene toimii hyvin. En olisi voinut onnistua paremmin!

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Osion uusimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut