Raumalainen rengasyrittäjä: Venäjän tilanteellakin on vaikutuksensa, mutta renkaiden hinta on noussut muista syistä jo pitkään: "Joka paikassa se hintojen nousu näkyy"

Vaihtosesonki käy Raumallakin nyt kuumana, joskin viilenevä sää helpottaa painetta. Maailmantilanne on vaikuttanut rengaskauppaan rajulla tavalla, kertoo Kai Liukko.

Miko Elonen (vasemmalla) ja Markus Raitanen vaihtoivat renkaita asiakkaan autoon Rauman Rengasmarketissa tiistaina. Seuraavat vapaat ajat häämöttävät ensi viikon puolella.

– Pääsiäisen jälkeenhän se suorastaan repesi, tokaisee Rauman Rengasmarketin yrittäjä Kai Liukko.

Siis mikä?

Renkaanvaihtosesonki tietenkin. Se lienee juuri nyt kuumimmillaan: seuraavat vapaat renkaanvaihtoajat häämöttävät aikaisintaan ensi viikon puolella.

Nettivarausjärjestelmän serverikin pääsi pääsiäisen tienoilla kaatumaan suuren innostuksen vuoksi.

– Tiistaiaamuna pääsiäisen pyhien jälkeen se paukahti, mutta sitten rupesi homma taas pelittämään. Asiakkaiden kanssa on päästy mukavasti yhteisymmärrykseen vaihtoajoista, Liukko hymyilee.

Säätilalla on asiaan varsin selvä vaikutus: kun lämpöä piisaa, renkaanvaihto alkaa kiinnostaa.

– Nyt kelit ovat taas vähän viilentyneet, joten kaikilla ei enää olekaan niin kova kiire. Ei ihmisillä mitään paniikkia ole.

Renkaiden vaihtaminen on yksi asia, kokonaan uusien renkaiden ostaminen taas toinen.

Mitä rengaskaupalle sitten kuuluu?

Paljon on puhuttu Venäjän Ukrainassa käymän sodan vaikutuksesta. Esimerkiksi Nokian Renkaat siirtää tuotantoaan Venäjältä Suomeen, ja pakotteet ovat pysäyttäneet Venäjällä valmistettujen renkaiden tuonnin käytännössä kokonaan.

– Meille se ei käytännössä juuri vaikuttaa, kun päämerkkimme ovat Continental ja Goodyear, joista jälkimmäisen renkaat tehdään kokonaan Euroopassa. Continentalin edullisempien renkaiden tuotantoa on siirretty Venäjältä Euroopan tehtaille, mikä on pidentänyt toimitusaikoja, sanoo Liukko.

Renkaita on maailmalla kuitenkin paljon, Liukko toteaa.

– Sellaista tilannetta ei ole vielä tullut eteen, että jotain rengaskokoa ei olisi saatu lainkaan. Mutta vaihtoehtoja joudutaan hakemaan ja välillä ottamaan vähän tyyriimpää versiota.

Venäjän tilanne ei kuitenkaan ole ainoa tekijä, joka aiheuttaa rengasmarkkinoille poikkeuksia.

Pitkän uran alalla tehnyt Liukko kiinnittää huomiota siihen, että kuluneet kaksi vuotta ovat olleet kaiken kaikkiaan ennennäkemättömän ailahtelevaa aikaa, eräänlaista globaalia sekamelskaa.

– Korona on aiheuttanut rahtihintojen nousua ja pidentänyt toimitusaikoja. Lisäksi rengastehtaat ovat kertoneet, että materiaaleista on pulaa, Liukko kuvailee.

Muutokset ovat heijastuneet myös renkaiden hintoihin. Jo viime vuonna hinnat nousivat neljä kertaa, kullakin kerralla noin viitisen prosenttia.

Tänä vuonna sama on tapahtunut jo kahdesti, ja toukokuun alussa voidaan odottaa arvokkaampiin renkaisiin jopa 15 prosentin korotusta kertaheitolla.

– Kyllä maailmantilanne vaikuttaa tähän, kuten kaikkeen muuhunkin. Joka paikassa se hintojen nousu näkyy, Liukko pohtii.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Osion uusimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut