Raumalaiskaverukset valmistavat teippejä pakasteista pakettiautoihin

Teippaus on nykyään varteenotettava vaihtoehto maalaamiselle, kun autoon halutaan uusi väri.

Vesa Viertola (vas.), Jarno Pajunen ja Marko Savolainen perustivat viime heinäkuussa somerolaisen Mika Sirron kanssa Teippitalo Moren, joka sijaitsee Ottilantie 6:ssa.

”#paintisdead” ilmoittaa Raumalla viime kesänä aloittanut Teippitalo More Instagram-julkaisussaan, jossa valkoinen Volkswagen Polo saa auringonkukankeltaisen yliteippauksen.

Se onkin nykyään varteenotettava vaihtoehto maalaamiselle, kun autoon halutaan uusi väri tai huomiota herättävä mainosteippaus.

– Valtaosa töistämme on ajoneuvoteippauksia, kertoo Vesa Viertola, joka on yksi Teippitalo Moren neljästä osakkaasta.

Muut omistajat ovat mainos-, markkinointi- ja media-alalta tuttu Marko Savolainen, autopesulan omistaja Jarno Pajunen sekä yli 20 vuotta teippausalalla toiminut somerolainen Mika Sirro, josta voisi käyttää nimitystä Herra Teippi, sillä mies toimii muun muassa Suomessa alan kouluttajana.

Idea raumalaisesta teippausalan yrityksestä sai alkunsa Viertolan ja Sirron yhteistyöstä.

– Olen tuntenut Mikan jo parikymmentä vuotta, ja jonkin aikaa tein hänelle teippaustöitäkin kevytyrittäjänä. Jossain vaiheessa syntyi ajatus yrityksen perustamisesta Raumalle, mutta sitten korona sotki suunnitelmia. Viime heinäkuussa polkaisimme firman sitten pystyyn, Viertola selvittää.

Mies tunsi entuudestaan myös Savolaisen ja tiesi, että tämä hallitsee teippauksessa tarvittavan välineistön ja koneet.

– Sähän olet aikoinaan opettanut mua teippaamaan, Savolainen naurahtaa.

Pajunen kertoo tulleensa mukaan yritykseen ”takavasemmalta” –  tosin hänkin oli aiemmin tehnyt muutamia autoteippauksia sekä lasien tummennuksia.

– Minä tuon yritykseen synergiaa, sillä ennen teippausta autot pitää pestä huolellisesti ja valmistella teippauskuntoon.

Teippitalo More ideoi, suunnittelee ja toteuttaa kaikenlaiset teippaukset, ajoneuvoteippauksista pakastemarjojen etiketteihin.

– Valmistamme myös suurkuvatulosteita, kylttejä, näyteikkunateippejä sekä valokuvatapetteja asiakkaan omista kuvista, Savolainen luettelee.

Miehet hämmästelevät, miten valtavasti teippimateriaali sekä alan laitteet ovat vuosien kuluessa kehittyneet.

– Olin tehnyt teippauksia viimeksi joku seitsemän vuotta sitten. Vielä silloin käytettiin vettä teippauksia kiinnitettäessä. Nyt käytössä on ilmakanavateipit, eikä vettä tarvita, Savolainen selvittää.

Viertolan mukaan nykyaikainen yliteippausteippi on hyvin muotoutuvaa, sillä sitä pystyy asentamaan 3D-pintoihin. Teipistä voisi käyttää myös termiä ”älyteippi”, sillä materiaalilla on muisti, jolloin se palautuu tarvittaessa edelliseen muotoonsa, kun sitä kuumentaa.

Työnjako miesten kesken on selvä: Viertola hahmottelee ideat, Savolainen toteuttaa ne, ja kaikki teippaavat.

Henkilöauton yliteippauksessa kuluu noin kaksi päivää, pakettiauto vaatii aikaa vähän enemmän.

Työ alkaa aina ajoneuvon huolellisella pesulla.

– Se on äärettömän tärkeä työvaihe. Teippauksen päälle voidaan haluttaessa vielä asentaa keraaminen pinnoite. Kun työ on tehty kunnolla, teipit kestävät useita vuosia, riippuen tietenkin ajotavasta ja -paikoista, Jarno Pajunen sanoo.

Yrittäjien mukaan firman liiketoiminta on lähtenyt hyvin liikkeelle; töitä tulee ”ovista ja ikkunoista”. Välillä hommia paiskitaan yötä myöten.

– Viimeksi oltiin keskellä yötä teippaamassa jäähallin kaukaloita vähän isommalla porukalla, Viertola nauraa.

Liike-elämässä tapahtuu -juttusarjassa kerromme Rauman seudun yritysten kuulumisia.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut