Raumalla sähköautojen latauspisteillä on vielä hiljaista

Kortelan ABC:n pikalatauspisteessä kävi viime vuonna asiakas joka toinen päivä. Joonas Mustosen mieleen sähköautot eivät ole tulleet oikeastaan lainkaan. Joonasta arveluttavat sähköautoissa niiden pienehkö toimintasäde sekä latauspisteiden riittävyys.– Aika kaukaiselta sähköautot tuntuvat. Ostin juuri kolme viikkoa sitten bemarin, ja ajattelin pärjätä sen kanssa vielä pitkään. Kuva: Elina Helkelä

Kuvittele liikennettä, jossa autot kulkevat hiirenhiljaa, ilman bensankäryä ja pakokaasuja. Tällaiseen maailmaan päästään ehkä 2050-luvulla. Esimerkiksi Saksassa väläytellään jo sitä, että bensiini- ja dieselautot olisi kiellettävä maassa vuoteen 2030 mennessä.

Suomessa valtioneuvoston ”biotalous ja puhtaat ratkaisut” -kärkihankkeeseen vuosille 2017–2019 kuuluu sähköautojen julkisen latausverkoston kehittäminen.

Valtio tukee julkisten latauspisteiden lisäämistä 4,8 miljoonalla eurolla. Tavoitteena on käynnistää noin 15 miljoonan euron investoinnit julkiseen lataukseen ja kolminkertaistaa nykyinen latausverkosto kahden vuoden kuluessa.

Puolet tukibudjetista on tarkoitettu pikalatausjärjestelmille, joita toivotaan lisää erityisesti päätieverkolle.

Rauman Energia on myyntiyhtiönsä Lännen Omavoiman kautta mukana Liikennevirta Oy:n toiminnassa. Liikennevirta on 17 suomalaisen energiayhtiön perustama valtakunnallinen sähköautojen latauspisteiden operaattori.

Raumalla on tällä hetkellä kaksi Liikennevirran latausverkostoon yhdistettyä latauspistettä: Kortelan ABC:n pikalatauspiste, joka palvelee lähinnä VT8:n autoilijoita sekä Rauman Energian toimitalon edessä oleva latauspiste.

– Viime vuonna Kortelassa tehtiin latauksia keskimäärin joka toinen päivä. Toimitalomme luona oleva piste on toistaiseksi pienemmässä käytössä. Se palvelee myös meidän omien autojemme sekä vieraidemme ja yhteistyökumppaneidemme lataustarpeita, kehitysjohtaja Juha Viherjälaakso Rauman Energiasta kertoo.

Trafin mukaan sähköautojen määrä kasvoi vuonna 2015 peräti 41 prosenttia. Pikkuhiljaa täyssähköautojen määrä kasvaa myös Raumalla: nyt niitä on alle 10 kappaletta.

– Erityisesti ladattavien hybridien määrä kasvaa ainakin valtakunnallisesti kovaa vauhtia, Viherjälaakso huomauttaa.

Latauspisteiden rakentamiseen on mahdollista saada valtion energiatukea.

Viherjälaakson mukaan latausverkoston laajentamistavoitteet tarkoittavat, että Raumalle pitäisi vuoteen 2020 mennessä rakentaa kymmenen uutta julkista latauspistettä.

Rakentamiseen toki vaikuttaa myös kysyntä eli ladattavien autojen määrän kehittyminen.

– Tällä hetkellä kartoitamme kaupungin kanssa sopivien latauspisteiden paikkoja Raumalla, ja tavoitteena on tämän vuoden aikana rakentaa ainakin yksi uusi latauspiste, joka palvelisi Rauman keskustaan tulevia sähköautoilijoita, Juha Viherjälaakso paljastaa.

Sähköautoista ja lataamisesta

  • Sähköauton toimintasäde riippuu autosta ja akun tehosta. Täyssähköautolla toimintasäteet vaihtelevat 100–500 kilometriin.
  • Esimerkiksi Nissan Leafilla voi ajaa 100–160 kilometriä 24 kWh:n akulla ja 125–200 kilometriä 30 kWh:n akulla, kun taas Teslan isommalle 85 kWh:n akulle luvataan noin 500 kilometrin kantama.
  • Sähköauton julkiset latauspisteet löytyvät netistä, virta.fi, josta voi ladata Virtapiste-mobiilisovelluksen. Siitä näkee Virtapisteiden varaustilanteen reaaliajassa.
  • Sovellus myös käynnistää ja lopettaa latauksen ja sillä voi varata itselleen latauspisteen etänä.
  • Virta.-latauspalvelu toimii prepaid-periaatteella ja sen käyttö edellyttää debit- tai credit -maksukorttia.

Huomenna keskiviikkona ilmestyvä kaupunkilehti Raumalainen on autot ja tekniikka -teemainen.