Raumalla verotoimistoon ei enää pääse ilman ajanvarausta – taustalla on kysynnän väheneminen, mutta mahdollisuus käyntiasiointiin halutaan yhä järjestää

Raumalla veroasioita ei enää pääse hoitamaan kävelemällä ovesta sisään. Suurin osa asioista hoituu jo nyt verkossa tai puhelimitse: vain prosentti asioinnista tapahtuu verotoimistolla.

| Päivitetty

Rauman verotoimisto on tähän asti palvellut ilman ajanvarausta maanantaisin ja tiistaisin 9-12. Huhtikuun alusta lähtien näistäkin aukioloista luovutaan, ja verotoimisto palvelee vain ajanvarauksella. Asiakkaita oli paikalla myös tiistaiaamupäivällä.

Rauman verotoimisto luopuu kuudesta viikoittaisesta aukiolotunnistaan. Tähän asti verotoimistossa on voinut asioida ilman ajanvarausta maanantaina ja tiistaina aamuyhdeksän ja puolenpäivän välisenä aikana. Huhtikuun alusta lähtien tällaisia aukioloaikoja ei kuitenkaan enää ole, vaan asioimaan pääsee vain ajanvarauksella.

Taustalla on yllätyksettömästi digi- ja puhelinasioinnin lisääntyminen ja käyntiasioinnin väheneminen.

– Käyntimäärät toimistoissa ovat laskeneet todella paljon, sillä vain prosentti asioinnista tapahtuu toimistolla. Samalla tiedämme, että käyntiasiointi on tärkeä kanava, ja mahdollisuus siihen pitää yhä järjestää heille, jotka sitä haluavat, kertoo asiakaskokemusjohtaja Marja Koskimäki Verohallinnosta.

Ajanvarauksista on saatu varsinkin korona-aikana hyviä kokemuksia.

– Se on monellakin tapaa hyvä vaihtoehto. Asiakas säästyy jonottamiselta, ja meidän työntekijämme taas pääsevät tutustumaan asiaan etukäteen ja ohjeistamaan asiakasta esimerkiksi mukaan otettavista papereista, Koskimäki sanoo.

Joskus käy jopa niin, että ennakkosoiton myötä koko toimistokäyntiä ei edes tarvita, kun asia saadaankin hoidettua puhelimessa.

Koskimäki tarjoaakin juuri puhelinasiointia oivaksi vaihtoehdoksi niille, joita verkkoasiointi ei houkuta. Ylivoimaisesti suurin osa veroasioinnista tapahtuu kuitenkin verkossa.

Käyntiasioinnin tarve ilmenee usein ainutkertaisissa elämäntilanteissa: esimerkiksi kuolinpesään ja perintöverotukseen liittyviä asioita voidaan haluta hoitaa fyysisessä toimipaikassa.

– Lisäksi työperäisen maahanmuuton tuomat ulkomaalaistaustaiset asiakkaat ovat kohderyhmä, joiden on helpompi asioida toimistolla kuin verkossa. Ulkomaalaisten rekisteröinti keskitetään toimipisteisiin, joissa on asiaan liittyvää erikoisosaamista. Raumaa lähin tällainen toimipiste on Porissa. Muut palvelut ovat yhä maahanmuuttajille tarjolla myös Raumalla, Koskimäki sanoo.

Henkilöstöä ei Raumalla vähennetä.

– Sama henkilöstö siellä on yhä töissä. Tilannetta ja asiointitarvetta seurataan koko ajan, ja muutoksia tehdään tarpeen mukaan, Koskimäki sanoo.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Osion uusimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut